“The Devil” by Andrzej Żuławski: History, Evil and the Romantic Gnosis

Marcin Maron

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Maria Curie-Skłodowska (Poland)

Abstract

The author discusses the historical, philosophical, and political context of the film as well as the artistic form of Andrzej Żuławski’s The Devil (1972, prem. 1988). He also takes into consideration Żuławski’s novel-cum-historical essay Moliwda (1974, pub. 1994). The Devil brings to mind the romantic notions of history and metaphysical evil. The romanticism of The Devil and Żuławski’s artistic method manifests itself in two major aspects. The first concerns the vision of the second partition of Poland (1793). The second aspect is the way in which the historical issues are presented in the form of a film phantasm. Żuławski relies on references to gnosticism, the romantic poetry of horror and frenzy. The Devil becomes an expression of an artistic and ethical revolt. The director wanted through his film to create a parallel to modern times. The representation of history in The Devil was to become an element of a reflection on the moral condition of the Poles and a voice of protest against the events of March 1968 in Poland. The expressive form of the film and historical and po­litical context prevented the distribution of the film for sixteen years, and Żuławski was forced to emigrate from Poland.


Keywords:

Andrzej Żuławski, romanticism, gnosis

Bielik-Robson, Agata. Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia. Kraków: Universitas, 2004.
  Google Scholar

Eisler, Jerzy. Polskie miesiące, czyli kryzys (y) w PRL. Warszawa: IPN, 2008.
  Google Scholar

Friszke, Andrzej. Przystosowanie i opór. Studia z dziejów PRL. Warszawa: Biblioteka „Więzi”, 2007.
  Google Scholar

Gretkowska, Manuela. Gnostyk, który przeżył. W: Opętanie. Ekstremalne kino Andrzeja Żuławskiego, red. S. Naitza, oprac. pol. K. Merta. Warszawa: Twój Styl, 2004.
  Google Scholar

Janion, Maria, Maria Żmigrodzka. Romantyzm i historia. Warszawa: PIW, 1978.
  Google Scholar

Janion, Maria. Bohater, spisek, śmierć. Wykłady żydowskie. Warszawa: W. A. B., 2009.
  Google Scholar

Janion, Maria. Gorączka romantyczna. Prace wybrane tom 1. Kraków: Universitas, 2000.
  Google Scholar

Jonas, Hans. Religia gnozy. Kraków: Wydawnictwo Platan, 1994.
  Google Scholar

Kletowski, Piotr, Piotr Marecki. Żuławski. Przewodnik krytyki Politycznej. Warszawa: Krytyka Polityczna, 2008.
  Google Scholar

Konopczyński, Władysław. Dzieje Polski nowożytnej t. II. Warszawa: PAX, 1986.
  Google Scholar

Konopczyński, Władysław. Rząd a Sejm w dawnej Rzeczypospolitej. W: Władysław Konopczyński. O wartości naszej spuścizny dziejowej. Wybór pism. Kraków: Ośrodek Myśli Politycznej, 2009.
  Google Scholar

Kostkiewiczowa, Teresa. Słowo wstępne. W: Bo insza jest rzecz zdradzić, insza dać się złudzić. Problem zdrady w Polsce przełomu XVIII i XIX wieku, red. A. Grześkowiak-Krwawicz. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 1995.
  Google Scholar

Maciejko, Paweł. „Pan Jezus i Pan Jakub Frank (z dygresją na temat Natana z Gazy)”. Kronos 1 (2013).
  Google Scholar

Marquard, Odo. Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2007.
  Google Scholar

Muchembled, Robert: Dzieje diabła od XII do XX wieku, tłum. B. Szwarcman-Czarnota. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2009.
  Google Scholar

Ritz, German. Poeta romantyczny i nieromantyczne czasy. Juliusz Słowacki w drodze do Europy – pamiętniki polskie na tropach narodowej tożsamości, rozdz. Romantyczna frenezja jako koncepcja obrazowania, tłum. M. Łukasiewicz. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2011.
  Google Scholar

Waśko, Andrzej. Romantyczny sarmatyzm. Tradycja szlachecka w literaturze polskiej lat 1831-1863. Kraków: Wydawnictwo Arcana, 2001.
  Google Scholar

Żbikowski, Piotr. W pierwszych latach narodowej niewoli. Schyłek polskiego Oświecenia i zwiastuny Romantyzmu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007.
  Google Scholar

Żuławski, Andrzej. „Diabeł. Scenariusz filmowy”. Kino 2 (1969).
  Google Scholar

Żuławski, Andrzej. Juki podróżne. Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, 1994.
  Google Scholar

Żuławski, Andrzej. Moliwda. Warszawa, 1994.
  Google Scholar


Published
2016-12-31

Cited by

Maron, M. (2016) “‘The Devil’ by Andrzej Żuławski: History, Evil and the Romantic Gnosis”, Kwartalnik Filmowy, (96), pp. 137–155. doi: 10.36744/kf.2144.

Authors

Marcin Maron 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Maria Curie-Skłodowska Poland

Absolwent Wydziału Operator­skiego PWSFTviT w Łodzi, doktor nauk humanis­tycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego; operator i filmoznawca. Autor monografii Dramat czasu i wy­obraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa (2010). Współau­tor książki poświęconej operatorowi filmowemu Jerzemu Lipmanowi (Zdjęcia - Jerzy Lipman, 2005). Adiunkt na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie wykłada fotografię i historię filmu. Jeden z wykładowców Akademii Polskiego Filmu. Członek Polskiego To­warzystwa Badań nad Filmem i Mediami.

 



Statistics

Abstract views: 61
PDF downloads: 34


License

Copyright (c) 2016 Marcin Maron

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.