Ekrany świata

Andrzej Gwóźdź

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Monitor, czyli dynamiczny ekran, to obecnie niezwykle popularna kategoria kulturowa. Wszechobecność monitorów, często dublujących konkretną rzeczywistość w czasie rzeczywistym, stanowi w dużej mierze dominujący styl kultury przełomu wieków. Gwóźdź analizuje fenomen ekranu, czyli „okna na świat”. Ekran kinowy różni się jednak od monitora wideo. Ten pierwszy oznacza ingerencję w kontinuum świata, jest zasłoną zakrywającą rzeczywistość, którą przestajemy dostrzegać z chwilą projekcji filmu. Ten obraz zawsze zwraca się ku przeszłości. Monitory wideo są przeciwieństwem ze względu na to, co emitują (są ekranem teraźniejszości) i ze względu na swój materialny charakter.



Słowa kluczowe:

ekran, monitor, obraz

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Gwóźdź, A. (2001) „Ekrany świata”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 221–229. doi: 10.36744/kf.4130.

Autorzy

Andrzej Gwóźdź 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Profesor Uniwersytetu Śląskiego, pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wie­dzy o Mediach. Autor książek Kultu­ra - komunikacja - film (1992), Ob­razy i rzeczy. Film między mediami (1997).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Andrzej Gwóźdź

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.