Ekrany świata
Abstrakt
Monitor, czyli dynamiczny ekran, to obecnie niezwykle popularna kategoria kulturowa. Wszechobecność monitorów, często dublujących konkretną rzeczywistość w czasie rzeczywistym, stanowi w dużej mierze dominujący styl kultury przełomu wieków. Gwóźdź analizuje fenomen ekranu, czyli „okna na świat”. Ekran kinowy różni się jednak od monitora wideo. Ten pierwszy oznacza ingerencję w kontinuum świata, jest zasłoną zakrywającą rzeczywistość, którą przestajemy dostrzegać z chwilą projekcji filmu. Ten obraz zawsze zwraca się ku przeszłości. Monitory wideo są przeciwieństwem ze względu na to, co emitują (są ekranem teraźniejszości) i ze względu na swój materialny charakter.
Słowa kluczowe:
ekran, monitor, obrazBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Gwóźdźkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Profesor Uniwersytetu Śląskiego, pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach. Autor książek Kultura - komunikacja - film (1992), Obrazy i rzeczy. Film między mediami (1997).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Andrzej Gwóźdź

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Gwóźdź, Z ducha partnerstwa. Narodziny śląskiego filmoznawstwa z perspektywy świadka , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Andrzej Gwóźdź, Polscy aktorzy w filmach Defy w ostatnim ćwierćwieczu istnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Andrzej Gwóźdź, Kino designu, czyli o widzialności obcowania człowieka z powierzchnią , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Andrzej Gwóźdź, Narodziny kina z ducha triku , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Andrzej Gwóźdź, Kina w drodze , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Andrzej Gwóźdź, Rzeczywistość obrazu – obraz rzeczywistości albo jak wczesne kino zawłaszczało świat w obrazie , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Andrzej Gwóźdź, Ekrany, stroje, miasta – tożsamość… , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty
- Andrzej Gwóźdź, Widzieć – rozumieć – interpretować , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka