Rzeczywistość obrazu – obraz rzeczywistości albo jak wczesne kino zawłaszczało świat w obrazie

Andrzej Gwóźdź

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Autor zauważa, że filmoznawstwo (zwłaszcza polskie) poświęcało dotychczas zbyt mało uwagi obrazowej naturze filmu, jakby zapominając, że po mise-en-scene nieuchronnie następuje mise-en-images (które w kinie cyfrowym przybiera formę mise-en-pages). W poniższym tekście Gwóźdź zajmuje się najwcześniejszym okresem kina, z epoki jarmarcznej czy variété. Jego rozważania dotyczą między innymi tak zwanych filmów lokalnych, czyli realizowanych w danym regionie, przez miejscowych lub przyjezdnych operatorów. Rejestrowały one bieżące zdarzenia z udziałem mieszkańców i dla nich były wyświetlane. Były swojego rodzaju otwartym oknem, przez które można było patrzeć w lustro. Gwóźdź opisuje zachowania filmowanych osób, które przed kamerą usiłują zwrócić na siebie uwagę, przybierając rozmaite pozy, wedle własnych pomysłów albo realizując instrukcje reżysera i poddając się zaleceniom jego pomocników, których zadaniem było takie budowanie scenerii, by pomieściła się ona na ekranie i na krótkiej, sklejonej w pętlę taśmie. Zdarzało się, że owo „okno” wprawiano w ruch, umieszczając kamerę na samochodzie. W tej fazie kina brak jednak jeszcze świadomości istnienia przestrzeni pozakadrowej. Liczyło się tylko to, co zostało pokazane, umieszczone w obrazie. Z jednym wyjątkiem, jakim były popularne wówczas tzw. filmy rentgenowskie, pierwsze, które pokonywały tabu niewidzialnego. Godna rozważenia staje się sytuacja, kiedy to obraz kinematograficzny demonstruje obraz rentgenowski na zasadzie temporalnej i przestrzenne „mise-en-abyme” – obrazu jednego medium w obrazie drugiego medium, a widz uświadamia sobie, że ma do czynienia z rzeczywistością ujętą w ramy obrazu. Takie filmy były często pokazywane na jarmarkach jako osobliwość. Już u swego zarania kino zmagało się więc z materią - czyli z ruchomym obrazem, konserwującym czas i pamięć.



Słowa kluczowe:

wczesne kino, filmoznawstwo, obraz

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Gwóźdź, A. (2008) „Rzeczywistość obrazu – obraz rzeczywistości albo jak wczesne kino zawłaszczało świat w obrazie”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 5–16. doi: 10.36744/kf.3192.

Autorzy

Andrzej Gwóźdź 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Profesor UŚ w Kato­wicach, gdzie kieruje Zakładem Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach. Wykładał w Konstancji, Szanghaju, a także na uczelniach w Holandii, Czechach i Niemczech. Interesuje sie; głównie teorią; filmu i nowych mediów oraz dziejami światowej myśli filmowej. Autor kilkunastu an­tologii i tomów zbiorowych z zakresu teorii mediów, historii myśli filmowej (w tym pier­wszej w świecie antologii polskiej myśli filmo­wej wydanej za granicą; - Filmtheorie in Polen. Eine Anthologie, 1992). Autor książek m.in.: Pochwała widzialności. Ze studiów nad nie­miecką myślą filmowej do roku 1933 (1990), Kultura — komunikacja — film. O tekście filmo­wym (1992), Obrazy i rzeczy. Film między me­diami (1997, 2 wyd. 2003), Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Filmorób, czyli kino nieustające Rainera Wernera Fassbindera (2005), Media — ciało — pamięć. O współczesnych tozsamościach kulturowych (wraz z A. Nieracką;-Ćwikiel, 2006). Członek Komitetu Nauk o Kulturze oraz Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Prezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, red. nacz. „Kultury Współczesnej”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Andrzej Gwóźdź

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.