Rzeczywistość obrazu – obraz rzeczywistości albo jak wczesne kino zawłaszczało świat w obrazie
Abstrakt
Autor zauważa, że filmoznawstwo (zwłaszcza polskie) poświęcało dotychczas zbyt mało uwagi obrazowej naturze filmu, jakby zapominając, że po mise-en-scene nieuchronnie następuje mise-en-images (które w kinie cyfrowym przybiera formę mise-en-pages). W poniższym tekście Gwóźdź zajmuje się najwcześniejszym okresem kina, z epoki jarmarcznej czy variété. Jego rozważania dotyczą między innymi tak zwanych filmów lokalnych, czyli realizowanych w danym regionie, przez miejscowych lub przyjezdnych operatorów. Rejestrowały one bieżące zdarzenia z udziałem mieszkańców i dla nich były wyświetlane. Były swojego rodzaju otwartym oknem, przez które można było patrzeć w lustro. Gwóźdź opisuje zachowania filmowanych osób, które przed kamerą usiłują zwrócić na siebie uwagę, przybierając rozmaite pozy, wedle własnych pomysłów albo realizując instrukcje reżysera i poddając się zaleceniom jego pomocników, których zadaniem było takie budowanie scenerii, by pomieściła się ona na ekranie i na krótkiej, sklejonej w pętlę taśmie. Zdarzało się, że owo „okno” wprawiano w ruch, umieszczając kamerę na samochodzie. W tej fazie kina brak jednak jeszcze świadomości istnienia przestrzeni pozakadrowej. Liczyło się tylko to, co zostało pokazane, umieszczone w obrazie. Z jednym wyjątkiem, jakim były popularne wówczas tzw. filmy rentgenowskie, pierwsze, które pokonywały tabu niewidzialnego. Godna rozważenia staje się sytuacja, kiedy to obraz kinematograficzny demonstruje obraz rentgenowski na zasadzie temporalnej i przestrzenne „mise-en-abyme” – obrazu jednego medium w obrazie drugiego medium, a widz uświadamia sobie, że ma do czynienia z rzeczywistością ujętą w ramy obrazu. Takie filmy były często pokazywane na jarmarkach jako osobliwość. Już u swego zarania kino zmagało się więc z materią - czyli z ruchomym obrazem, konserwującym czas i pamięć.
Słowa kluczowe:
wczesne kino, filmoznawstwo, obrazBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Gwóźdźkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Profesor UŚ w Katowicach, gdzie kieruje Zakładem Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach. Wykładał w Konstancji, Szanghaju, a także na uczelniach w Holandii, Czechach i Niemczech. Interesuje sie; głównie teorią; filmu i nowych mediów oraz dziejami światowej myśli filmowej. Autor kilkunastu antologii i tomów zbiorowych z zakresu teorii mediów, historii myśli filmowej (w tym pierwszej w świecie antologii polskiej myśli filmowej wydanej za granicą; - Filmtheorie in Polen. Eine Anthologie, 1992). Autor książek m.in.: Pochwała widzialności. Ze studiów nad niemiecką myślą filmowej do roku 1933 (1990), Kultura — komunikacja — film. O tekście filmowym (1992), Obrazy i rzeczy. Film między mediami (1997, 2 wyd. 2003), Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Filmorób, czyli kino nieustające Rainera Wernera Fassbindera (2005), Media — ciało — pamięć. O współczesnych tozsamościach kulturowych (wraz z A. Nieracką;-Ćwikiel, 2006). Członek Komitetu Nauk o Kulturze oraz Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Prezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, red. nacz. „Kultury Współczesnej”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Andrzej Gwóźdź

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Gwóźdź, „Po prostu włącz”. Strumieniowanie jako praktyka technokulturowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Andrzej Gwóźdź, Jak ekrany stawały się książkami , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Andrzej Gwóźdź, Ku Polsce, czyli obrazy powstań śląskich i plebiscytu w polskim filmie , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Andrzej Gwóźdź, O filmach, które chciały widzieć inaczej. W kręgu Bauhausu , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Andrzej Gwóźdź, „Sąsiedzi” i filmowa Bydgoszcz , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Andrzej Gwóźdź, Wielokulturowość w filmach NRD? Próba opisania zjawiska, którego mogło nie być , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Andrzej Gwóźdź, Wspomnienie Alicji Helman, cokolwiek osobiste, z czasów jej śląskiej przystani , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Andrzej Gwóźdź, Historia nie toczy się kołem. Wspomnienie o Alinie Madej , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Andrzej Gwóźdź, Pamięć NRD w filmach autorów (zachodnio)niemieckich pierwszej dekady zjednoczonych Niemiec , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Andrzej Gwóźdź, Film jako zdarzenie , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń