Rzeczywistość obrazu – obraz rzeczywistości albo jak wczesne kino zawłaszczało świat w obrazie
Abstrakt
Autor zauważa, że filmoznawstwo (zwłaszcza polskie) poświęcało dotychczas zbyt mało uwagi obrazowej naturze filmu, jakby zapominając, że po mise-en-scene nieuchronnie następuje mise-en-images (które w kinie cyfrowym przybiera formę mise-en-pages). W poniższym tekście Gwóźdź zajmuje się najwcześniejszym okresem kina, z epoki jarmarcznej czy variété. Jego rozważania dotyczą między innymi tak zwanych filmów lokalnych, czyli realizowanych w danym regionie, przez miejscowych lub przyjezdnych operatorów. Rejestrowały one bieżące zdarzenia z udziałem mieszkańców i dla nich były wyświetlane. Były swojego rodzaju otwartym oknem, przez które można było patrzeć w lustro. Gwóźdź opisuje zachowania filmowanych osób, które przed kamerą usiłują zwrócić na siebie uwagę, przybierając rozmaite pozy, wedle własnych pomysłów albo realizując instrukcje reżysera i poddając się zaleceniom jego pomocników, których zadaniem było takie budowanie scenerii, by pomieściła się ona na ekranie i na krótkiej, sklejonej w pętlę taśmie. Zdarzało się, że owo „okno” wprawiano w ruch, umieszczając kamerę na samochodzie. W tej fazie kina brak jednak jeszcze świadomości istnienia przestrzeni pozakadrowej. Liczyło się tylko to, co zostało pokazane, umieszczone w obrazie. Z jednym wyjątkiem, jakim były popularne wówczas tzw. filmy rentgenowskie, pierwsze, które pokonywały tabu niewidzialnego. Godna rozważenia staje się sytuacja, kiedy to obraz kinematograficzny demonstruje obraz rentgenowski na zasadzie temporalnej i przestrzenne „mise-en-abyme” – obrazu jednego medium w obrazie drugiego medium, a widz uświadamia sobie, że ma do czynienia z rzeczywistością ujętą w ramy obrazu. Takie filmy były często pokazywane na jarmarkach jako osobliwość. Już u swego zarania kino zmagało się więc z materią - czyli z ruchomym obrazem, konserwującym czas i pamięć.
Słowa kluczowe:
wczesne kino, filmoznawstwo, obrazBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Gwóźdźkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Profesor UŚ w Katowicach, gdzie kieruje Zakładem Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach. Wykładał w Konstancji, Szanghaju, a także na uczelniach w Holandii, Czechach i Niemczech. Interesuje sie; głównie teorią; filmu i nowych mediów oraz dziejami światowej myśli filmowej. Autor kilkunastu antologii i tomów zbiorowych z zakresu teorii mediów, historii myśli filmowej (w tym pierwszej w świecie antologii polskiej myśli filmowej wydanej za granicą; - Filmtheorie in Polen. Eine Anthologie, 1992). Autor książek m.in.: Pochwała widzialności. Ze studiów nad niemiecką myślą filmowej do roku 1933 (1990), Kultura — komunikacja — film. O tekście filmowym (1992), Obrazy i rzeczy. Film między mediami (1997, 2 wyd. 2003), Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Filmorób, czyli kino nieustające Rainera Wernera Fassbindera (2005), Media — ciało — pamięć. O współczesnych tozsamościach kulturowych (wraz z A. Nieracką;-Ćwikiel, 2006). Członek Komitetu Nauk o Kulturze oraz Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Prezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, red. nacz. „Kultury Współczesnej”.
Statystyki
Abstract views: 89PDF downloads: 16
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Andrzej Gwóźdź

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Gwóźdź, Polscy aktorzy w filmach Defy w ostatnim ćwierćwieczu istnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Andrzej Gwóźdź, Z ducha partnerstwa. Narodziny śląskiego filmoznawstwa z perspektywy świadka , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Andrzej Gwóźdź, Kino designu, czyli o widzialności obcowania człowieka z powierzchnią , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Andrzej Gwóźdź, Narodziny kina z ducha triku , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Andrzej Gwóźdź, Ekrany, stroje, miasta – tożsamość… , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty
- Andrzej Gwóźdź, Kina w drodze , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Andrzej Gwóźdź, Ekrany świata , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Andrzej Gwóźdź, Widzieć – rozumieć – interpretować , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka