Widzieć – rozumieć – interpretować
Abstrakt
Recenzja książek Jacka Ostaszewskiego Film i poznanie. Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu (1999) oraz Rozumienie opowiadania filmowego (1999). Pierwsza z nich jest z założenia podręcznikiem łączącym cechy monografii i książki z zakresu teorii filmu. Zdaniem Gwoździa po lekturze książki czytelnik jest dobrze przygotowany do zrozumienia oryginalnych koncepcji i wyposażony w wiedzę na temat tego, czym jest kognitywizm. To ostatnie odnosi się do zagadnień poruszanych w Filmie i poznaniu... Ostaszewski optuje za neoformalnym podejściem w opisie filmu.
Słowa kluczowe:
Jacek Ostaszewski, kognitywna teoria filmu, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Gwóźdźkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Profesor Uniwersytetu Śląskiego, pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Wydziale Filologii Polskiej. Autor książek Kultura-komunikacja-film (1992), Obrazy i rzeczy. Film między mediami (1997). Jest redaktorem m.in. wydania polskiego książki Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych oraz tomów Niemiecka myśl filmowa (1992), Intermedialność w kulturze końca XX wieku (współred. S. Krzemień-Ojak, 1998), Filmowe światy. Z dziejów X muzy na Górnym Śląsku (1999), Panoramy i zbliżenia. Problemy wiedzy o filmie. Antologia prac śląskich filmoznawców (1999), Współczesna niemiecka myśl filmowa. Od projektora do komputera. Antologia (1999).
Statystyki
Abstract views: 46PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Andrzej Gwóźdź

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Gwóźdź, „Po prostu włącz”. Strumieniowanie jako praktyka technokulturowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Andrzej Gwóźdź, Jak ekrany stawały się książkami , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Andrzej Gwóźdź, Ku Polsce, czyli obrazy powstań śląskich i plebiscytu w polskim filmie , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Andrzej Gwóźdź, O filmach, które chciały widzieć inaczej. W kręgu Bauhausu , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Andrzej Gwóźdź, Wspomnienie Alicji Helman, cokolwiek osobiste, z czasów jej śląskiej przystani , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Andrzej Gwóźdź, „Sąsiedzi” i filmowa Bydgoszcz , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Andrzej Gwóźdź, Wielokulturowość w filmach NRD? Próba opisania zjawiska, którego mogło nie być , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Andrzej Gwóźdź, Historia nie toczy się kołem. Wspomnienie o Alinie Madej , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Andrzej Gwóźdź, Pamięć NRD w filmach autorów (zachodnio)niemieckich pierwszej dekady zjednoczonych Niemiec , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Andrzej Gwóźdź, Film jako zdarzenie , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń