Chaplin jak Charlie. Od figury kina do figury poetyckiej
Abstrakt
Koschany bada fenomen obecności mitu Chaplina w polskiej poezji. Omawia niemal organiczny związek między sztuką filmową a poezją od samego początku istnienia tych gatunków. Wyobraźnia jest wspólnym obszarem obu dziedzin. Koschany dodaje, że Chaplin został kilka lat temu uznany za najwybitniejszego aktora XX wieku w ankiecie tygodnika „Polityka”, co dziwi tym bardziej, że jego filmy są rzadko pokazywane i jak można podejrzewać, ich wpływ społeczny jest znikomy. A jednak wizerunek włóczęgi z wąsami, ubranego w melonik, workowate spodnie i za duże buty, trzymającego w ręku laskę jest silnie zakorzeniony w masowej wyobraźni. Ten sam „ikoniczny wizerunek” i ten sam obraz utrwalony w „pejzażu pamięci” odnajdujemy w poezji Kazimierza Wierzyńskiego, Mariana Hemara, Anatola Sterna, Stanisława Grochowiaka, Wiktora Woroszylskiego i Janusza S. Pasierba. Zresztą sam Charlie jest niemal synonimem kina i sztuki filmowej, a także uosobieniem szlachetnych ideałów, dobroci, marzycielstwa i altruizmu. Koschany uzupełnia swój wywód licznymi poetyckimi cytatami.
Słowa kluczowe:
Charlie Chaplin, poezja, polska poezjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Rafał Koschanykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Polonista, doktorant w Instytucie Kulturoznawstwa na UAM w Poznaniu.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Rafał Koschany

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Koschany, Architektura jako fabuła. O „Parasite” Bong Joon-ho , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Rafał Koschany, Zerwany film. „Crux interpretum” jako problem teorii i praktyki interpretacji (na przykładzie „Persony” Ingmara Bergmana) , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Rafał Koschany, Po co i jak interpretować filmy? Propozycja Jacques’a Aumonta , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Rafał Koschany, Genealogie polskiego filmoznawstwa: od Juliusza Kleinera do Bolesława W. Lewickiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Rafał Koschany, Fenomenologia i filmoznawstwo. Stefana Morawskiego komentarz do koncepcji Romana Ingardena , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Rafał Koschany, Fenomenologia obrazów filmowych. Wideoesej jako krytyka tematyczna i sztuka interpretacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Rafał Koschany, Sfilmować/opowiedzieć śmierć. „Grabarz” Sándora Kardosa jako film „przyliteracki” , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Rafał Koschany, Sensualizm – propozycja teoretyczna Aleksandra Kumora i Danuty Palczewskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych
- Rafał Koschany, Realistyczny musical? Allen – Resnais – von Trier , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Rafał Koschany, „Eidôlon”. Od wiersza o rzeczy do rzeczy w filmie , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe