Chaplin jak Charlie. Od figury kina do figury poetyckiej

Rafał Koschany

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Koschany bada fenomen obecności mitu Chaplina w polskiej poezji. Omawia niemal organiczny związek między sztuką filmową a poezją od samego początku istnienia tych gatunków. Wyobraźnia jest wspólnym obszarem obu dziedzin. Koschany dodaje, że Chaplin został kilka lat temu uznany za najwybitniejszego aktora XX wieku w ankiecie tygodnika „Polityka”, co dziwi tym bardziej, że jego filmy są rzadko pokazywane i jak można podejrzewać, ich wpływ społeczny jest znikomy. A jednak wizerunek włóczęgi z wąsami, ubranego w melonik, workowate spodnie i za duże buty, trzymającego w ręku laskę jest silnie zakorzeniony w masowej wyobraźni. Ten sam „ikoniczny wizerunek” i ten sam obraz utrwalony w „pejzażu pamięci” odnajdujemy w poezji Kazimierza Wierzyńskiego, Mariana Hemara, Anatola Sterna, Stanisława Grochowiaka, Wiktora Woroszylskiego i Janusza S. Pasierba. Zresztą sam Charlie jest niemal synonimem kina i sztuki filmowej, a także uosobieniem szlachetnych ideałów, dobroci, marzycielstwa i altruizmu. Koschany uzupełnia swój wywód licznymi poetyckimi cytatami.



Słowa kluczowe:

Charlie Chaplin, poezja, polska poezja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Koschany, R. (2002) „Chaplin jak Charlie. Od figury kina do figury poetyckiej”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 82–90. doi: 10.36744/kf.4028.

Autorzy

Rafał Koschany 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Polonista, do­ktorant w Instytucie Kulturoznawstwa na UAM w Poznaniu.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Rafał Koschany

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>