Najbardziej przerażająca jest bezsilność, czyli „Dług” i „Funny Games”

Piotr Zwierzchowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego (Polska)

Abstrakt

Dług Krzysztofa Krauzego (1999) i Funny Games Michaela Haneke (1997) opowiadają, za pomocą różnych poetyk, o lękach współczesnego człowieka; ukazują go w sytuacji bezsilności wobec niebezpieczeństwa i doprowadzonego do sytuacji krańcowych: śmierci bądź zbrodni. Bezsilność - bohaterów i widzów - jest przerażająca z dwóch powodów. Poczucie własnej niemocy nigdy nie jest czymś przyjemnym. Człowieka XX w. przekonywano o jego podmiotowości i możliwości własnego sprawstwa. Dług i Funny Games uświadamiają nam, że możliwość decydowania o własnym losie jest o wiele mniejsza. Nie mówią one o egzystencjalnym drżeniu duszy, o wojnach i katastrofach, nie zwiastują klęski świata. Pokazują, że zaczęliśmy bać się zwyczajności, ponieważ w najmniejszym stopniu nie jesteśmy przygotowani na zmierzenie się z nią wówczas, kiedy zaczyna nas osaczać.



Słowa kluczowe:

Krzysztof Krauze, Michael Haneke, egzystencjalizm

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Zwierzchowski, P. (2008) „Najbardziej przerażająca jest bezsilność, czyli „Dług” i «Funny Games»”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 184–199. doi: 10.36744/kf.3285.

Autorzy

Piotr Zwierzchowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego Polska

Filmoznawca, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi. Opublikowal m.in.: Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe po­rtrety świata edukacji (2005), Pęknięty monolit. Kontesty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.