Projekt przerwanej inskrypcji. Relacje przestrzeni i jej aktorów w „Listach z Fontainhas” Pedra Costy

Maciej Stasiowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Typowa sceneria filmowa ma odzwierciedlać rozterki bohatera, określać czas i miejsce akcji. Przypadek Fontainhas jest szczególny. Pedro Costa poświęcił mu trzy filmy: Ossos, No Quarto da Vanda oraz Juventude em Marcha. Przestrzeń oddziałuje na mieszkańców, kształtuje ich relacje i aktywności. Związek z otoczeniem podkreśla technika filmowania. W Ossos obrzeża Lizbony przypominają pogrążony w mroku labirynt zapleczy, a nowopowstałe osiedle z Juventude sprawia wrażenie powierzchni obcej planety, na której problemem staje się przywrócenie dawnych relacji grupy emigrantów z Cabo Verde. Przekraczając granice fabuły i dokumentu, reżyser buduje opowieść na silnych kontrastach światła i cienia, klaustrofobii oraz statyce. Z perspektywy planowania urbanistycznego, filmy Costy mówią o rozdźwięku między projektami osiedli komunalnych a samorzutnymi barrios. Właśnie w nich najwyraźniej zarysowano potrzebę oddolnej inicjatywy – kultury, folkloru mieszkańców – w kreowaniu nowego środowiska. Jej poświęcony jest ten tekst.


Słowa kluczowe:

Pedro Costa, kino portugalskie, Fontainhas

Carter Paul, Mythforms: Techniques of Migrant Place-Making, w: Drifting: Architecture and Migrancy, red. S. Cairns, Routledge, New York 2004, s. 89, 91.
  Google Scholar

Lethen Helmut, Between the barrier and the sieve: finding the border in the Modern Movement, w: Narrating Architecture: A Retrospective, red. J. Madge, A. Peckham, Routledge, London, New York 2006, s. 161.
  Google Scholar

Steele James, An Architecture for People. The Complete Works of Hassan Fathy, Thames and Hudson, London 1997, s. 11.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Stasiowski, M. (2012) „Projekt przerwanej inskrypcji. Relacje przestrzeni i jej aktorów w «Listach z Fontainhas» Pedra Costy”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 106–119. doi: 10.36744/kf.2823.

Autorzy

Maciej Stasiowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorant (w dziedzinie filmoznawstwa) na Wydziale Zarządzania i Komuni­kacji Społecznej UJ; zajmuje się potencjałem kina jako medium do realizacji projektów architektury niemożliwej. Redaktor czasopisma o tematyce fil­mowej „16mm”. Publikuje w „EKRANach”, „Kinie” oraz w Internecie (Dwutygodnik, Onet, Mrówkojad, e-Splot, Stopklatka).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Maciej Stasiowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora