[kinem]architektonika. Narracyjność projektów architektonicznych i eksperymentalne animacje na temat przestrzeni jako kontynuacja tradycji rysunku spekulatywnego

Maciej Stasiowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Eksperyment w dziedzinie architektury to rzadkość. Komercyjne projekty podporządkowują projekt funkcji i funkcjonalności, wykluczając nadmiar, naddatek czy nazbyt radykalne potraktowanie programu architektonicznego. Pewną dozę swobody daje rysunek architektoniczny – szkic, wstępny zarys projektu czy jego wizualizacja. Tradycja rysunku, począwszy od invenzione renesansu, przez barokowe esquisse, po dzisiejsze animacje komputerowe, zakłada istnienie takiej właśnie strefy zbytku – obszaru czystego eksperymentu, za pomocą którego bada się właściwości przestrzeni, studiuje elementy architektoniczne, przeprowadza symulacje rozwiązań, daje upust utopijnym ambicjom bądź prowadzi krytykę samej dziedziny. Artykuł analizuje historię tej czysto spekulatywnej poddziedziny, oscylującej między teorią (manifesty, projekty) a praktyką (modele, realizacje artystyczne), aż po architektoniczne animacje mające spekulatywno-krytyczny potencjał na miarę Carceri Piranesiego.


Słowa kluczowe:

architektura, szkic, rysunek

Ambiguous Spaces. NaJa & deOstos (Pamphlet Architecture 29), Princeton Architectural Press, Nowy Jork 2008.
  Google Scholar

Bernard Tschumi, The Manhattan Transcripts, Academy Editions, Londyn 1994.
  Google Scholar

Brian Edwards, Understanding Architecture Through Drawing, Taylor & Francis, New York 2008.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203882436   Google Scholar

Brigitte Groihofer (red.), Raimund Abraham. [Un]built, SpringerVienNewYork, Wiedeń - Nowy Jork 2011.
  Google Scholar

Design Through Making [red. Helen Castle], "Architectural Design", Wiley, nr 4/2005 (75) (lipiec-sierpień).
DOI: https://doi.org/10.1002/ad.97   Google Scholar

Exuberance. New Virtuosity in Contemporary Architecture [red. Marian Colletti], "Architectural Design", Wiley, nr 2/2010 (80) (marzec-kwiecień).
  Google Scholar

http://www.exp-edu.org/index.php?/project/archigram-archival-projects/
  Google Scholar

http://www.thecreatorsproject.com/blog/are-factory-fifteen-inventing-the-future-of-architecture
  Google Scholar

http://www.wired.com/design/2013/02/lebbeus-woods-conceptual-architect/
  Google Scholar

Kendra Schank Smith, Architect's Drawings: A selection of sketches by world famous architects through history, Architectural Press, Oxford 2005.
  Google Scholar

Kendra Schank Smith, Architects' Sketches. Dialogue and Design, Architectural Press, Oxford 2008.
  Google Scholar

Michael Brawne, Architectural Thought: the design process and the expectant eye, Architectural Press, Oxford 2003.
  Google Scholar

Peter Cook, Drawing: the motive force of architecture (Architectural Design Primer), Wiley, Chichester 2008.
  Google Scholar

Rem Koolhaas, Delirious New York. A Retroactive manifesto for Manhattan, The Monacelli Press, Nowy Jork 1994.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Stasiowski, M. (2013) „[kinem]architektonika. Narracyjność projektów architektonicznych i eksperymentalne animacje na temat przestrzeni jako kontynuacja tradycji rysunku spekulatywnego”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 138–154. doi: 10.36744/kf.2749.

Autorzy

Maciej Stasiowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ; przygotowuje rozprawę po­święconą relacjom architektury i kina, szczególnie w eksperymentalnej odmianie obu dziedzin. Re­daktor dwumiesięcznika „Ekrany”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Maciej Stasiowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.