…krok przez granicę. Transkulturowe przestrzenie dokumentu muzycznego

Maciej Stasiowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Multikulturowość narodziła się w atmosferze emancypacji kultur Trzeciego Świata, jednak oferuje ona redukcjonistyczną ideologię pomijającą istotę wzajemnej wymiany doświadczeń i synkretycznego rezultatu tych spotkań – wartości nowej dla obu systemów estetycznych. Muzyka stanowi idealny przykład do ilustracji tego dialogu. Kinowa reprezentacja „przestrzeni wymiany”, w przypadku takich filmów, jak Dotknąć dźwięk, Step Across the Border czy Sounds and Silence, wiąże się z ich eseistyczną formą, filozofującą na temat natury dźwięku i niehomogeniczności muzyki, a także ze strukturą, która porzuca schematyzm typowych rockumentaries. Łączy je wspólny bohater (nomada – kompozytor–podróżnik), a chronologia jego doświadczeń odzwierciedla zarazem topografię miejsc i transkulturowych projektów artystycznych. Filmy analizowane w artykule opowiadają o tej „transkulturowej przestrzeni” za pomocą rozmaitych środków wyrazu służących już nie tylko prezentacji biografii wykonawcy, ale oddaniu charakteru zjawiska – natury brzmienia, jakie powstaje na styku dwóch kultur.


Słowa kluczowe:

dokument muzyczny, rockumentary, multikulturowość

Connell, John, Chris Gibson. 2002. Sound Tracks. Popular music, Identity and Place. Londyn-Nowy Jork: Routledge.
  Google Scholar

Connor, Steve. 2004. Edison's Teeth: Touching Hearing. W: V. Erlmann (red.) Hearing Cultures. Essays on Sound, Listening, and Modernity. Oksford, Nowy Jork: Berg.
  Google Scholar

Gibson, Chris, John Connell. 2005. Music and Tourism. On the Road Again, Clevedon, Buffalo, Toronto: Channel View Publications.
  Google Scholar

Mitchell, Tony. Sigur Ros's Heima: An Icelandic Psychogeaography, http://epress.lib.uts.edu.au/journals/index.php/TfC/article/view/1072.
  Google Scholar

Tomas, David. 1996. Transcultural Space and Transcultural Beings, Boulder: Westview Press.
  Google Scholar

Toop, David. 1995. Ocean of Sound. Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds, Londyn: Serpent's Tail.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-12-31

Cited By / Share

Stasiowski, M. (2012) „…krok przez granicę. Transkulturowe przestrzenie dokumentu muzycznego”, Kwartalnik Filmowy, (80), s. 47–60. doi: 10.36744/kf.2796.

Autorzy

Maciej Stasiowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorant (w dziedzi­nie filmoznawstwa) na Wydziale Zarządza­nia i Komunikacji Społecznej UJ; zajmuje się potencjałem kina jako medium do reali­zacji projektów architektury niemożliwej. Redaktor czasopisma o tematyce filmowej „16mm”. Publikuje m.in. w „EKRANach”, „Kinie” oraz w Internecie (Dwutygodnik, Onet, Mrówkojad, e-Splot, Stopklatka).

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Maciej Stasiowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora