Pogańska praca kamery. Przekraczanie liminalnej granicy w „Dniu trzecim. Jesieni”

Maciej Stasiowski

zibi46@o2.pl
badacz niezależny (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3123-6027

Abstrakt

Autor artykułu analizuje rolę strategii wizualizacyjnych w konstruowaniu fikcyjnej przestrzeni filmowej przy wykorzystaniu techniki nieprzerwanego ujęcia. Łącząc fotografię HD i realizm magiczny w immersyjnym doświadczeniu specjalnego odcinka serii Sky TV, Dzień trzeci. Jesień (The Third Day: Autumn, 2020), pojedyncze ujęcie spełnia wiele funkcji: od niemal dokumentalnej rejestracji pogańskiego festiwalu po wprawienie widza, w geście zaangażowanej etnografii, w Rouchowski trans. O ile w filmach zaliczanych do nurtów (re)modernizmu i slow cinema długie ujęcia służą zazwyczaj kontemplacji, o tyle w Jesieni indukowane poczucie nudy usypia czujność. Można dostrzec tu odwołanie do konwencji slow cinema/TV i livestreamu, a przy tym aktualizację konwencji na potrzeby nowych modeli konsumpcji tekstów audiowizualnych. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: Heathen Camerawork: Crossing the Liminal Border with “The Third Day” Cinematography]


Słowa kluczowe:

przestrzeń filmowa, długie ujęcie, ciné-trance, slow cinema, transmisja na żywo

Bazin, A. (2005). The Evolution of the Language of Cinema (trans. H. Gray). In: A. Bazin, What is Cinema? Vol. 1 (pp. 23-40). Berkeley - Los Angeles – London: University of California Press.
  Google Scholar

Bishop, J. M. (1993). Video Self: Kung and Khmer. In: R. M. Boonzajer-Flaes, D. Harper (eds.), Eyes across the Water: Essays on Visual Anthropology and Sociology (pp. 34-35). Spinhuis: Amsterdam.
  Google Scholar

Cairns, G. (2013). The Architecture of the Screen: Essays in Cinematographic Space. Bristol – Chicago: Intellect.
  Google Scholar

Çaglayan, E. (2018). Poetics of Slow Cinema: Nostalgia, Absurdism, Boredom. Cham: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-96872-8   Google Scholar

Chang, M. (2016, July 29). Exploring the Cinematics behind ‘Victoria’ (2015 Film). Resource. http://resourcemagonline.com/2016/07/exploring-the-cinematics-behind-victoria-2015-film/67959/
  Google Scholar

Collins, S. (2022, February 2). These Movies Were Filmed in One Take, or Look Like They Were. Movieweb. https://movieweb.com/one-take-movies/
  Google Scholar

Jaffe, I. (2014). Slow Movies: Countering the Cinema of Action. London - New York: Wallflower Press.
DOI: https://doi.org/10.7312/jaff16978   Google Scholar

Kletowski, P., Marecki, P. (2011). Królikiewicz: Pracuję dla przyszłości. Kraków: Korporacja Ha! Art.
  Google Scholar

Koepnick, L. (2017). The Long Take: Art Cinema and the Wondrous. Minneapolis – London: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816695843.001.0001   Google Scholar

Lovatt, P. (2016). ‘Slow Sounds’: Duration, Audition and Labour in Liu Jiayin’s “Oxhide” and “Oxhide II”. In: T. de Luca, N. B. Jorge (eds.), Slow Cinema (pp. 192-203). Edinburgh: Edinburgh University.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780748696031-019   Google Scholar

Pike, K. L. (1954). Language in Relation to a Unified Theory of the Structure of Human Behavior. Glendale: Summer Institute of Linguistics.
  Google Scholar

Rouch, J. (2003). On the Vicissitudes of the Self: The Possessed Dancer, the Magician, the Sorcerer, the Filmmaker, and the Ethnographer. In: S. Feld (ed.) Ciné-Ethnography: Jean Rouch (pp. 87-101). Minneapolis – London: University of Minnesota Press (Original work published 1973).
  Google Scholar

Russell, C. (1999). Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video. Durham – London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822396680   Google Scholar

Sitdowncomedian. (2020, October 5). ‘The Third Day Live’: Autumn. https://sitdowncomedian.medium.com/the-third-day-live-autumn-9fee089631c4
  Google Scholar

Sweers, B. (2005). Electric Folk: The Changing Face of English Traditional Music. Oxford – New York: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195174786.001.0001   Google Scholar

Travers, B. (2020, October 2). ‘The Third Day’ Live Episode: Everything You Need to Know About the 12-Hour Event. Indiewire. https://www.indiewire.com/2020/10/the-thirdday-live-episode-explained-how-to-watch-live-stream-autumn-1234589739/
  Google Scholar

Walden, J. (2020, October 22). Designing the Disturbing Sound of The Third Day. A Sound Effect. https://www.asoundeffect.com/the-third-day-sound/
  Google Scholar


Opublikowane
2022-08-11

Cited By / Share

Stasiowski, M. (2022) „Pogańska praca kamery. Przekraczanie liminalnej granicy w «Dniu trzecim. Jesieni»”, Kwartalnik Filmowy, (118), s. 93–112. doi: 10.36744/kf.1161.

Autorzy

Maciej Stasiowski 
zibi46@o2.pl
badacz niezależny Polska
https://orcid.org/0000-0003-3123-6027

Doktor nauk humanistycznych, absolwent Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego; specjalizuje się w problematyce dynamicznych technik reprezentacji wizualnej (filmu, animacji, instalacji, multimediów) stosowanych w eksperymentalnych projektach architektonicznych. Publikował na łamach „ARCHu”, „Ekranów”, „TransMissions”, „Kultury i Historii”. Autor książki poświęconej literackim strategiom w twórczości Petera Greenawaya Atlas rzeczy niestałych (2014).



Statystyki

Abstract views: 301
PDF downloads: 281


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Maciej Stasiowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.