Pogańska praca kamery. Przekraczanie liminalnej granicy w „Dniu trzecim. Jesieni”

Maciej Stasiowski

zibi46@o2.pl
badacz niezależny (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3123-6027

Abstrakt

Autor artykułu analizuje rolę strategii wizualizacyjnych w konstruowaniu fikcyjnej przestrzeni filmowej przy wykorzystaniu techniki nieprzerwanego ujęcia. Łącząc fotografię HD i realizm magiczny w immersyjnym doświadczeniu specjalnego odcinka serii Sky TV, Dzień trzeci. Jesień (The Third Day: Autumn, 2020), pojedyncze ujęcie spełnia wiele funkcji: od niemal dokumentalnej rejestracji pogańskiego festiwalu po wprawienie widza, w geście zaangażowanej etnografii, w Rouchowski trans. O ile w filmach zaliczanych do nurtów (re)modernizmu i slow cinema długie ujęcia służą zazwyczaj kontemplacji, o tyle w Jesieni indukowane poczucie nudy usypia czujność. Można dostrzec tu odwołanie do konwencji slow cinema/TV i livestreamu, a przy tym aktualizację konwencji na potrzeby nowych modeli konsumpcji tekstów audiowizualnych. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: Heathen Camerawork: Crossing the Liminal Border with “The Third Day” Cinematography]


Słowa kluczowe:

przestrzeń filmowa, długie ujęcie, ciné-trance, slow cinema, transmisja na żywo

Bazin, A. (2005). The Evolution of the Language of Cinema (trans. H. Gray). In: A. Bazin, What is Cinema? Vol. 1 (pp. 23-40). Berkeley - Los Angeles – London: University of California Press.
  Google Scholar

Bishop, J. M. (1993). Video Self: Kung and Khmer. In: R. M. Boonzajer-Flaes, D. Harper (eds.), Eyes across the Water: Essays on Visual Anthropology and Sociology (pp. 34-35). Spinhuis: Amsterdam.
  Google Scholar

Cairns, G. (2013). The Architecture of the Screen: Essays in Cinematographic Space. Bristol – Chicago: Intellect.
  Google Scholar

Çaglayan, E. (2018). Poetics of Slow Cinema: Nostalgia, Absurdism, Boredom. Cham: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-96872-8   Google Scholar

Chang, M. (2016, July 29). Exploring the Cinematics behind ‘Victoria’ (2015 Film). Resource. http://resourcemagonline.com/2016/07/exploring-the-cinematics-behind-victoria-2015-film/67959/
  Google Scholar

Collins, S. (2022, February 2). These Movies Were Filmed in One Take, or Look Like They Were. Movieweb. https://movieweb.com/one-take-movies/
  Google Scholar

Jaffe, I. (2014). Slow Movies: Countering the Cinema of Action. London - New York: Wallflower Press.
DOI: https://doi.org/10.7312/jaff16978   Google Scholar

Kletowski, P., Marecki, P. (2011). Królikiewicz: Pracuję dla przyszłości. Kraków: Korporacja Ha! Art.
  Google Scholar

Koepnick, L. (2017). The Long Take: Art Cinema and the Wondrous. Minneapolis – London: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816695843.001.0001   Google Scholar

Lovatt, P. (2016). ‘Slow Sounds’: Duration, Audition and Labour in Liu Jiayin’s “Oxhide” and “Oxhide II”. In: T. de Luca, N. B. Jorge (eds.), Slow Cinema (pp. 192-203). Edinburgh: Edinburgh University.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780748696031-019   Google Scholar

Pike, K. L. (1954). Language in Relation to a Unified Theory of the Structure of Human Behavior. Glendale: Summer Institute of Linguistics.
  Google Scholar

Rouch, J. (2003). On the Vicissitudes of the Self: The Possessed Dancer, the Magician, the Sorcerer, the Filmmaker, and the Ethnographer. In: S. Feld (ed.) Ciné-Ethnography: Jean Rouch (pp. 87-101). Minneapolis – London: University of Minnesota Press (Original work published 1973).
  Google Scholar

Russell, C. (1999). Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video. Durham – London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822396680   Google Scholar

Sitdowncomedian. (2020, October 5). ‘The Third Day Live’: Autumn. https://sitdowncomedian.medium.com/the-third-day-live-autumn-9fee089631c4
  Google Scholar

Sweers, B. (2005). Electric Folk: The Changing Face of English Traditional Music. Oxford – New York: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195174786.001.0001   Google Scholar

Travers, B. (2020, October 2). ‘The Third Day’ Live Episode: Everything You Need to Know About the 12-Hour Event. Indiewire. https://www.indiewire.com/2020/10/the-thirdday-live-episode-explained-how-to-watch-live-stream-autumn-1234589739/
  Google Scholar

Walden, J. (2020, October 22). Designing the Disturbing Sound of The Third Day. A Sound Effect. https://www.asoundeffect.com/the-third-day-sound/
  Google Scholar


Opublikowane
2022-08-11

Cited By / Share

Stasiowski, M. (2022) „Pogańska praca kamery. Przekraczanie liminalnej granicy w «Dniu trzecim. Jesieni»”, Kwartalnik Filmowy, (118), s. 93–112. doi: 10.36744/kf.1161.

Autorzy

Maciej Stasiowski 
zibi46@o2.pl
badacz niezależny Polska
https://orcid.org/0000-0003-3123-6027

Doktor nauk humanistycznych, absolwent Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego; specjalizuje się w problematyce dynamicznych technik reprezentacji wizualnej (filmu, animacji, instalacji, multimediów) stosowanych w eksperymentalnych projektach architektonicznych. Publikował na łamach „ARCHu”, „Ekranów”, „TransMissions”, „Kultury i Historii”. Autor książki poświęconej literackim strategiom w twórczości Petera Greenawaya Atlas rzeczy niestałych (2014).



Statystyki

Abstract views: 80
PDF downloads: 66


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Maciej Stasiowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym” i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy jego ponownym wykorzystaniu.
Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
UMOWA LICENCYJNA DO POBRANIA