…krok przez granicę. Transkulturowe przestrzenie dokumentu muzycznego
Abstrakt
Multikulturowość narodziła się w atmosferze emancypacji kultur Trzeciego Świata, jednak oferuje ona redukcjonistyczną ideologię pomijającą istotę wzajemnej wymiany doświadczeń i synkretycznego rezultatu tych spotkań – wartości nowej dla obu systemów estetycznych. Muzyka stanowi idealny przykład do ilustracji tego dialogu. Kinowa reprezentacja „przestrzeni wymiany”, w przypadku takich filmów, jak Dotknąć dźwięk, Step Across the Border czy Sounds and Silence, wiąże się z ich eseistyczną formą, filozofującą na temat natury dźwięku i niehomogeniczności muzyki, a także ze strukturą, która porzuca schematyzm typowych rockumentaries. Łączy je wspólny bohater (nomada – kompozytor–podróżnik), a chronologia jego doświadczeń odzwierciedla zarazem topografię miejsc i transkulturowych projektów artystycznych. Filmy analizowane w artykule opowiadają o tej „transkulturowej przestrzeni” za pomocą rozmaitych środków wyrazu służących już nie tylko prezentacji biografii wykonawcy, ale oddaniu charakteru zjawiska – natury brzmienia, jakie powstaje na styku dwóch kultur.
Słowa kluczowe:
dokument muzyczny, rockumentary, multikulturowośćBibliografia
Connell, John, Chris Gibson. 2002. Sound Tracks. Popular music, Identity and Place. Londyn-Nowy Jork: Routledge.
Google Scholar
Connor, Steve. 2004. Edison's Teeth: Touching Hearing. W: V. Erlmann (red.) Hearing Cultures. Essays on Sound, Listening, and Modernity. Oksford, Nowy Jork: Berg.
Google Scholar
Gibson, Chris, John Connell. 2005. Music and Tourism. On the Road Again, Clevedon, Buffalo, Toronto: Channel View Publications.
Google Scholar
Mitchell, Tony. Sigur Ros's Heima: An Icelandic Psychogeaography, http://epress.lib.uts.edu.au/journals/index.php/TfC/article/view/1072.
Google Scholar
Tomas, David. 1996. Transcultural Space and Transcultural Beings, Boulder: Westview Press.
Google Scholar
Toop, David. 1995. Ocean of Sound. Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds, Londyn: Serpent's Tail.
Google Scholar
Autorzy
Maciej Stasiowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorant (w dziedzinie filmoznawstwa) na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ; zajmuje się potencjałem kina jako medium do realizacji projektów architektury niemożliwej. Redaktor czasopisma o tematyce filmowej „16mm”. Publikuje m.in. w „EKRANach”, „Kinie” oraz w Internecie (Dwutygodnik, Onet, Mrówkojad, e-Splot, Stopklatka).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Maciej Stasiowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Maciej Stasiowski, Krajobraz bez postaci. Postantropocentryczne typologie architektoniczne w kinie fantastyczno-naukowym , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Maciej Stasiowski, Miasto w stanie płynnym. Filmowa analiza „papierowej architektury” na przykładzie „Instant City” (1968) Petera Cooka i Rona Herrona oraz „Teorii wszystkiego” (2013) Terry’ego Gilliama , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Maciej Stasiowski, Zakamarki (nie)widzialnych miast. Techniki obrazowania 3D na przecięciu archeologii, architektury i filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Maciej Stasiowski, Pogańska praca kamery. Przekraczanie liminalnej granicy w „Dniu trzecim. Jesieni” , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Maciej Stasiowski, Ścieralność (mapowanie Basinskiego). Przestrzenne struktury pamięci w filmach „Patience (After Sebald)” Granta Gee, „Babeldom” Paula Busha i „Over Your Cities Grass Will Grow” Sophie Fiennes , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Maciej Stasiowski, „Celle qui avance”. O zastyganiu w akcie, czytaniu i ponownym odczytywaniu „Gradivy”, nie tylko przez Alaina Robbe-Grilleta , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Maciej Stasiowski, [kinem]architektonika. Narracyjność projektów architektonicznych i eksperymentalne animacje na temat przestrzeni jako kontynuacja tradycji rysunku spekulatywnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Maciej Stasiowski, Projekt przerwanej inskrypcji. Relacje przestrzeni i jej aktorów w „Listach z Fontainhas” Pedra Costy , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej