Modernism in Film

Rafał Syska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The article presents modernism in film, where modernism is defined as a trend in art cinema in 1950-1970s, where self-reflection, formal aspect of the work, subjectivism, distancing and deconstruction of classic models of drama and narrative are the defining characteristics of the style. The article summarizes the most important definitions of modernism in arts, highlighting the theoretical aspects that were later developed in film studies. Syska also defines the temporal frames of the style, and identifies the key films that adopted this style. Chronology and aspects of worldviews and the aesthetics also needed to be systematized in order to deepen the understanding of this aesthetic trend in film. The author concludes by arguing that neo-modernism is the contemporary form of the modernist cinema of the past decades.


Keywords:

modernism, neomodernism, author cinema

Astruc Alexandre, L’avenir du cinéma, „La Nef”, 11.1948.
  Google Scholar

Astruc Alexandre, Naissance d’une nouvelle avant-garde: la camèra-stylo, „L’Ecran Français” 30.03.1948.
  Google Scholar

Bondanella Peter, Italian Cinema from Neorealism to the Present, Continuum, New York 2001, s. 108.
DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521550343.012   Google Scholar

Bordwell David, Narration in the Fiction Film, The University of Wisconsin Press, Madison 1985, s. 205-232, 274-310.
  Google Scholar

Bürger Peter, Teoria awangardy, tłum. J. Kita-Huber, Universitas, Kraków 2006, s. 62.
  Google Scholar

Călinescu Matei, Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism, Duke University Press, Durham 1987, s. 119.
  Google Scholar

Campagnon Antoine, Cinque paradoxes de la modernité, Seuil, Paris 1992, s. 48.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Cinema 2. The Time-Image, tłum. H. Tomlison, R. Galeta, University of Minnesota Press, Minneapolis 1989, s. 105-113, 171.
  Google Scholar

Dreyer Carl Theodor, Myśli o moim rzemiośle, cyt. za: J. Płażewski, Carl Theodor Dreyer, „Kwartalnik Filmowy” 1957, nr 3, s. 24, 42.
  Google Scholar

Eysteinsson Astradur, Awangarda jako/czy modernizm, tłum. D. Wojda, w: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Universitas, Kraków 1998, s. 156.
  Google Scholar

Greenberg Clement, Antyawangarda, w: Greenberg Clement, Obrona modernizmu, Wybór esejów, tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Universitas, Kraków 2006, s. 33.
  Google Scholar

Greenberg Clement, Awangardowe postawy: nowa sztuka w latach sześćdziesiątych, w: Greenberg Clement, Obrona modernizmu, Wybór esejów, tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Universitas, Kraków 2006, s. 26.
  Google Scholar

Greenberg Clement, Malarstwo modernistyczne, w: Greenberg Clement, Obrona modernizmu. Wybór esejów, tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Universitas, Kraków 2006, s. 47-48.
  Google Scholar

Greenberg Clement, Nowoczesność i ponowoczesność, w: Greenberg Clement, Obrona modernizmu, Wybór esejów, tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Universitas, Kraków 2006, s. 73, 77
  Google Scholar

Hassan Ihab, The Dismemberment of Orpheus: Toward a Postmodern Literature, University of Wisconsin Press., Madison 1982, s. 267.
  Google Scholar

Helman Alicja, Styl, w: Słownik pojęć filmowych, tom 4, red. A. Helman, Wiedza o kulturze, Wrocław 1993, s. 123-124, 131-133.
  Google Scholar

Itoh Teiji, Space and Illusion in the Japanese Garden, Weatherhill/Tankosha, New York 1973, s. 48-49.
  Google Scholar

Jakubowska Małgorzata, Teoria kina Gilles’a Deleuze’a, Rabid, Kraków 2003, s. 132.
  Google Scholar

Karl Frederick, Modern and Modernism: The Sovereignty of the Artist, 1885-1925, Atheneum, New York 1985, s. 13.
  Google Scholar

Kovács András Bálint, Screening Modernism. European Art Cinema, 1950-1980, The University of Chicago Press, Chicago and London, 2007, s. 9-10, 18, 36, 78-81, 89, 121-122, 128-130, 155, 175-181, 192, 204, 245-246.
  Google Scholar

Lodge David, The Modes of Modern Writing: Metaphor, Metonymy, and the Typology of Modern Literature, Hodder & Stoughton Educational, London 1977, s. 157.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Nowa Fala. O pewnej przygodzie francuskiego kina, Universitas, Kraków 2000, s. 42.
  Google Scholar

Michałek Bolesław, Triumf autorów, „Kino” 1978, nr 1, s. 59.
  Google Scholar

Miczka Tadeusz, Przestrzeń, w: Słownik pojęć filmowych, tom 9, red. A. Helman, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998, s. 133.
  Google Scholar

Przylipiak Mirosław, Narracja, w: Słownik pojęć filmowych, tom 5, red. A. Helman, Wiedza o kulturze, Wrocław 1993, s. 31, 43-44.
  Google Scholar

Richie Donald, Ozu, Berkeley, University of California Press, Berkeley 1974, s. 188.
  Google Scholar

Schrader Paul, Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer, Berkeley, University of California Press, Berkeley 1972.
  Google Scholar

Sheppard Richard, Problematyka modernizmu europejskiego, tłum. P. Wawrzyszko, w: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Universitas, Kraków 1998.
  Google Scholar

Welsch Wolfgang, Narodziny filozofii postmodernistycznej z ducha sztuki modernistycznej, tłum. J. Balbierz, w: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Universitas, Kraków 1998, s. 436-443.
  Google Scholar

Wojda Dorota, Projekt krytyczny modernizmu Astradura Eysteinssona, w: Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Universitas, Kraków 1998, s. 98.
  Google Scholar


Published
2009-12-31

Cited by

Syska, R. (2009) “Modernism in Film”, Kwartalnik Filmowy, (67-68), pp. 142–168. doi: 10.36744/kf.3103.

Authors

Rafał Syska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Adiunkt habilitowany w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Pracę doktorska po­święcił zjawisku przemocy w kinie, a rozprawę habilitacyjna - twórczości Roberta Altmana. Jest autorem kilku ksiazek, m.in. Film i przemoc. Sposoby obrazowania przemocy w kinie, Poezja obrazu. Filmy Theo Angelopoulosa, Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana.



Statistics

Abstract views: 35
PDF downloads: 14


License

Copyright (c) 2009 Rafał Syska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.