Doświadczyć wnętrza kina. Analiza narracyjna „Inland Empire” Davida Lyncha
Abstrakt
We wstępie autor zaznacza, że w recepcji dorobku Davida Lyncha zazwyczaj w pierwszym rzędzie dostrzega się dokonywaną przez niego dekonstrukcję formy filmowej, a zwłaszcza dekompozycję hollywoodzkiej tradycji narracyjnej i gatunkowej. Lynch potrafi też lawirować między postmodernistyczną modalnością a ambicjami twórcy neomodernistycznego, który odchodzi od intertekstualnych kalamburów w stronę doniosłej refleksji na temat śmierci oraz istnienia alternatywnych form bytu. Syska stwierdza, że do analizy filmów Lyncha najbardziej przydatna jest metoda łącząca zdobycze kognitywizmu i dekonstrukcjonizmu. W tym właśnie duchu autor przeprowadza drobiazgową analizę Inland Empire, która prowadzi go do konstatacji, że film ten jest dziełem wybitnym, arcydziełem filmowego autotematyzmu, a sam Lynch – wielkim narratologiem współczesnego kina.
Słowa kluczowe:
David Lynch, kognitywizm, dekonstrukcjonizmBibliografia
Buckland Warren, Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema, Wiley-Blackwell, Chichester 2009.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444305708
Google Scholar
Elsaesser Thomas, Warren Buckland, Studying Contemporary American Cinema, Oxford University Pres., New York 2002.
Google Scholar
Loska Krzysztof, Dekonstrukcja jako strategia interpretacji, w: Interpretacja dzieła filmowego: teoria i praktyka, red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 1995.
Google Scholar
Man Paul de, Alegorie czytania. Język figuralny u Rousseau, Nietzschego, Rilkego i Prousta, tłum. A. Przybysławski, Universitas, Kraków 2004, s. 22.
Google Scholar
Markowski Michał Paweł, Efekt inskrypcji. Jacques Derrida i literatura, Homini, Kraków 2003.
Google Scholar
Autorzy
Rafał Syskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Adiunkt habilitowany w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Pracę doktorską poświęcił zjawisku przemocy w kinie, a rozprawę habilitacyjną - twórczości Roberta Altmana. Jest autorem kilku książek, m.in. Film i przemoc. Sposoby obrazowania przemocy w kinie (2003), Poezja obrazu. Filmy Theo Angelopoulosa (2008), Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana (2008), oraz współredaktorem Historii kina (t. I, 2009).
Statystyki
Abstract views: 53PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Rafał Syska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Syska, Dotknięcie filmu. Techniczne uwarunkowania obecności filmu w muzeum , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Rafał Syska, Pamięć filmu. Mnemotechnika muzeów kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Rafał Syska, Urok jawnogrzesznicy. „Maddalena” Jerzego Kawalerowicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Rafał Syska, Film jako plac budowy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Rafał Syska, „Smart cinema”. Mądre kino z „indie” świata , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Rafał Syska, Ślady niepowstałych filmów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Rafał Syska, Eksperymenty z podzielonym ekranem , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Rafał Syska, Ciało w filmowym neomodernizmie , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Rafał Syska, Wewnętrzny świat kobiet. Wczesna twórczość Chantal Akerman , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Rafał Syska, Lisandro Alonso – luki filmowego realizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości