Eksperymenty z podzielonym ekranem
Abstrakt
Przyglądając się fenomenowi podzielonego ekranu (split screen), autor najpierw opisuje historię jego analogowej wersji w kinie niemym, kiedy narzędzie to było czasami stosowane w scenach rozmów telefonicznych bądź snów albo w celu rozszerzenia czasoprzestrzeni o wewnętrzne sceny/ekrany. Następnie Syska skupia się na kinie postklasycznym i przedstawia analizę różnych form podzielonego ekranu w Grand Prix (1966) Johna Frankenheimera, Sprawie Thomasa Crowna (1968) Normana Jewisona czy w Dusicielu z Bostonu (1968) Richarda Fleischera. Ten specjalny rodzaj podzielenia ekranu można pojmować jako konsekwencję pojawienia się dynamicznej narracji, jako efekt wpływu technologii telewizyjnych oraz eksperymentów z obszaru media-artu. W trzeciej części eseju autor zastanawia się nad współczesnymi, cyfrowymi wersjami split screenu, rozpoczynając od Ksiąg Prospera (1991) Petera Greenawaya, a kończąc na 127 godzinach (2011) Danny’ego Boyle’a i Przypadkach Tracey (2007) Bruce’a McDonalda. Głównym celem artykułu jest analiza podzielonego ekranu, który wydaje się odpowiedzią na ewolucję nowoczesnych sposobów komunikacji, a ponadto wiąże się ze zjawiskiem multiplikacji w procesie przekazywania informacji oraz z regresem spójnego i kompletnego w warstwie fabularnej i czasoprzestrzennej systemu komunikacji z odbiorcą. Split screen może być postrzegany jako naturalna forma opisu doświadczeń wizualnych w naszych czasach – jako ekwiwalent podzielonej kompozycji w okienkach aplikacji komputerowych, wiadomościach TV czy na bilbordach oraz multiplikacji we współczesnym systemie komunikacyjnym.
Słowa kluczowe:
podzielony ekran, sztuka mediów, narracjaBibliografia
Bozak, Nadia. Four Cameras Are Better Than One: Division As Excess In Mike Figgis’ Timecode. http://refractory.unimelb.edu.au/2008/12/25, 12.06.2013.
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej. 1997. Obrazy i rzeczy. Film między mediami. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Halawa, Mateusz. 2011. Nowe media i archiwizacja życia codziennego. „Kultura współczesna” 4 (37, 41)
Google Scholar
Rhodes, G. A. 2005. Metonymy in the Moving Image, MFA Dissertation. Buffalo: State University of New York
Google Scholar
Silverman, Jason. Digital Cinema Plays With Form. http://www.wired.com/news/culture/0,1284,35098,00.html. 10.06.2013.
Google Scholar
Weiberg, Birk. Beyond Interactive Cinema. http://keyframe.org/txt/interact/. 12.06.2013.
Google Scholar
Autorzy
Rafał Syskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Historyk filmu, doktor habilitowany w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor książek poświęconych przemocy w kinie (Film i przemoc. Sposoby obrazowania filmowych aktów przemocy) i twórcom kina autorskiego (Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana, Poezja obrazu. Filmy Theo Angelopoulosa). Redaktor Słownika filmu, a obecnie współredaktor wielotomowych publikacji Mistrzowie kina amerykańskiego i Historia kina. Stypendysta Fundacji Tygodnika „Polityka”, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej i Fundacji Kościuszkowskiej. W 2012 r. przebywał jako Scholar Visiting na Columbia University. Założyciel i redaktor naczelny magazynu „Ekrany”. Obecnie w kręgu jego zainteresowań znajduje się współczesne kino autorskie, zwłaszcza neomodernistyczne.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Rafał Syska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Syska, Dotknięcie filmu. Techniczne uwarunkowania obecności filmu w muzeum , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Rafał Syska, Pamięć filmu. Mnemotechnika muzeów kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Rafał Syska, Urok jawnogrzesznicy. „Maddalena” Jerzego Kawalerowicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Rafał Syska, „Smart cinema”. Mądre kino z „indie” świata , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Rafał Syska, Ślady niepowstałych filmów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Rafał Syska, Film jako plac budowy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Rafał Syska, Ciało w filmowym neomodernizmie , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie