Ślady niepowstałych filmów

Rafał Syska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Syska omawia historycznofilmową użyteczność refleksji na temat niezrealizowanych filmów. Autor rozważa cztery możliwe powody, dla których analiza niezmaterializowanych projektów jest przydatna. Po pierwsze, pozwala ona na o wiele bardziej wnikliwe – niż w przypadku filmów zrealizowanych – opisywanie mechanizmów powstawania scenariuszy, tworzenia kolejnych wersji scen, dobierania obsady aktorskiej, eksperymentowania z lokacjami, ewoluowania projektu etc. Po drugie, umożliwia analizowanie genezy określonych rozwiązań artystycznych, które niekoniecznie zostały zaprojektowane dla powstałych filmów, lecz były obmyślane dla realizacji dzieł wcześniejszych – ostatecznie nieurzeczywistnionych. Po trzecie, pozwala stworzyć szeroką sieć cytatów i zawłaszczeń, bo porzucone projekty żywiły liczne inne filmy – często innych reżyserów. Po czwarte wreszcie, umożliwia analizę procesu produkcji filmowej w oparciu o narzędzia modnych dziś production studies.


Słowa kluczowe:

niepowstałe filmy, production studies, historia filmu

Arystoteles, Metafizyka, w Dzieła wszystkie, tom 2. Tłum. K. Leśniak. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990.
  Google Scholar

Bielańska, Anita, Zaświaty Felliniego. Podróż G. Mastrony. „EKRANy” 11 (2013): 96-98.
  Google Scholar

Boorman, John, Adventures of a Suburban Boy. London: Faber and Faber, 2003.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780571344307   Google Scholar

Carlo, Carlo Di, i Giorgio Tinazzi, Unfinished Business: Screenplays, Scenarios, and Ideas. New York: Marsilio, 1998.
  Google Scholar

Combs, Richard, Nostromo. An unmade project sheds new light on David Lean’s creative imperatives. „Film Comment” 4 (2008).
  Google Scholar

Fomin, Walerij, Kino i włast. Sowietskoje kino: 1965–1985. Moscow 1996: 272–273.
  Google Scholar

Gołuński, Tycjan, La Genès Roberta Bressona. „EKRANy” 13-14 (2013): 98-109.
  Google Scholar

Grazzini, Giovanni, Federico Fellini o filmie. Tłum. Wanda Wertenstein, (Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe 1989).
  Google Scholar

Kazana, Bartosz, Nasz człowiek z Costaguana. Ostatnia filmowa wizja Davida Leana. „EKRANy” 9 (2012): 95.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof, Alfred Hitchcock i opowieść o duchu kobiety. „EKRANy” 8 (2012): 94-97.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof, Pearl Harbor według Kurosawy. „EKRANy” 17 (2014): 92-95.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. Historia niebyła kina PRL. Kraków: Znak, 2012: 279.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz, Nowa fala. O pewnej przygodzie francuskiego kina. Kraków: Universitas, 2000: 64.
  Google Scholar

Petit, Chris, „Kino utracone i postkino”. Tłum. Miłosz Stelmach, „EKRANy” 18 (2014): 62-67.
  Google Scholar

Sławiński, Janusz, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w Próby teoretycznoliterackie. Warszawa: „PEN”, 1992.
  Google Scholar

Stasiowski, Maciej, Wyobraźnia bez defektów. „The Defective Detective” Terry’ego Gilliama. „EKRANy” 19-20 (2012): 111.
  Google Scholar

Stelmach, Miłosz, Wojna o pierścień Johna Boormana. „EKRANy” 22 (2014): 96.
  Google Scholar

Szczepański, Tadeusz, Jezus – projekt Carla Theodora Dreyera. „EKRANy” 18 (2014): 102-107.
  Google Scholar

Tarkowski, Andriej, Dzienniki. Tłum. S. Kuśmierczyk, Warszawa: IS PAN, 1998.
  Google Scholar

Tosogawa, Hiroshi, All the Emperor’s Men. Kurosawa’s Pearl Harbor. Milwaukee: Applause Theatre and Cinema Book, 2012.
  Google Scholar

Waldman, Harry, Scenes Unseen. Unreleased and Uncompleted Films from the World’s Master Filmmakers 1912-1990. Jefferson: McFarland, 1991.
  Google Scholar

Wojnicka, Joanna, Proust według Viscontiego. „EKRANy” 3-4 (2011): 92.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-06-30

Cited By / Share

Syska, R. (2015) „Ślady niepowstałych filmów”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), s. 27–40. doi: 10.36744/kf.2323.

Autorzy

Rafał Syska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk filmu, dr hab. w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagielloń­skiego. Autor książek: Film i przemoc. Sposoby obrazowania filmowych aktów przemocy (2003), Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Alt- mana (2008), Poezja obrazu. Filmy Theo Angelo- poulosa (2008), Filmowy neomodernizm (2014). Redaktor Słownika filmu i współredaktor wielo­tomowych publikacji Mistrzowie kina amerykań­skiego i Historia kina. Stypendysta m.in. Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. W 2012 r. przebywał jako Scholar Visiting na Columbia University. Założy­ciel i redaktor naczelny magazynu „Ekrany”.



Statystyki

Abstract views: 46
PDF downloads: 40


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Rafał Syska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.