Traces of Unmade Movies

Rafał Syska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

Syska discusses the usefulness of the reflection on unmade films in the context of film studies. The author considers four possible reasons why the analysis of unmade films can be useful. Firstly, it permits a more in depth, than in the case of realised films, description of the mechanism of script writing, the creation of subsequent versions of scenes, the casting process, experiments with loca­tions - in short the evolution of the film project. Secondly, it permits the analysis of the genesis of certain artistic solutions, which were not designed for films that were made, but for earlier works, that were not ultimately produced. Thirdly, it permits the creation of a wide net of citations and appropriations, as other films, often by other directors are inspired by the abandoned film projects. Fourthly, it permits the analysis of the film production process using the tools of the now popular production studies.


Keywords:

unmade movies, production studies, history of film

Arystoteles, Metafizyka, w Dzieła wszystkie, tom 2. Tłum. K. Leśniak. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990.
  Google Scholar

Bielańska, Anita, Zaświaty Felliniego. Podróż G. Mastrony. „EKRANy” 11 (2013): 96-98.
  Google Scholar

Boorman, John, Adventures of a Suburban Boy. London: Faber and Faber, 2003.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780571344307   Google Scholar

Carlo, Carlo Di, i Giorgio Tinazzi, Unfinished Business: Screenplays, Scenarios, and Ideas. New York: Marsilio, 1998.
  Google Scholar

Combs, Richard, Nostromo. An unmade project sheds new light on David Lean’s creative imperatives. „Film Comment” 4 (2008).
  Google Scholar

Fomin, Walerij, Kino i włast. Sowietskoje kino: 1965–1985. Moscow 1996: 272–273.
  Google Scholar

Gołuński, Tycjan, La Genès Roberta Bressona. „EKRANy” 13-14 (2013): 98-109.
  Google Scholar

Grazzini, Giovanni, Federico Fellini o filmie. Tłum. Wanda Wertenstein, (Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe 1989).
  Google Scholar

Kazana, Bartosz, Nasz człowiek z Costaguana. Ostatnia filmowa wizja Davida Leana. „EKRANy” 9 (2012): 95.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof, Alfred Hitchcock i opowieść o duchu kobiety. „EKRANy” 8 (2012): 94-97.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof, Pearl Harbor według Kurosawy. „EKRANy” 17 (2014): 92-95.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. Historia niebyła kina PRL. Kraków: Znak, 2012: 279.
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz, Nowa fala. O pewnej przygodzie francuskiego kina. Kraków: Universitas, 2000: 64.
  Google Scholar

Petit, Chris, „Kino utracone i postkino”. Tłum. Miłosz Stelmach, „EKRANy” 18 (2014): 62-67.
  Google Scholar

Sławiński, Janusz, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w Próby teoretycznoliterackie. Warszawa: „PEN”, 1992.
  Google Scholar

Stasiowski, Maciej, Wyobraźnia bez defektów. „The Defective Detective” Terry’ego Gilliama. „EKRANy” 19-20 (2012): 111.
  Google Scholar

Stelmach, Miłosz, Wojna o pierścień Johna Boormana. „EKRANy” 22 (2014): 96.
  Google Scholar

Szczepański, Tadeusz, Jezus – projekt Carla Theodora Dreyera. „EKRANy” 18 (2014): 102-107.
  Google Scholar

Tarkowski, Andriej, Dzienniki. Tłum. S. Kuśmierczyk, Warszawa: IS PAN, 1998.
  Google Scholar

Tosogawa, Hiroshi, All the Emperor’s Men. Kurosawa’s Pearl Harbor. Milwaukee: Applause Theatre and Cinema Book, 2012.
  Google Scholar

Waldman, Harry, Scenes Unseen. Unreleased and Uncompleted Films from the World’s Master Filmmakers 1912-1990. Jefferson: McFarland, 1991.
  Google Scholar

Wojnicka, Joanna, Proust według Viscontiego. „EKRANy” 3-4 (2011): 92.
  Google Scholar


Published
2015-06-30

Cited by

Syska, R. (2015) “Traces of Unmade Movies”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), pp. 27–40. doi: 10.36744/kf.2323.

Authors

Rafał Syska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Historyk filmu, dr hab. w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagielloń­skiego. Autor książek: Film i przemoc. Sposoby obrazowania filmowych aktów przemocy (2003), Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Alt- mana (2008), Poezja obrazu. Filmy Theo Angelo- poulosa (2008), Filmowy neomodernizm (2014). Redaktor Słownika filmu i współredaktor wielo­tomowych publikacji Mistrzowie kina amerykań­skiego i Historia kina. Stypendysta m.in. Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. W 2012 r. przebywał jako Scholar Visiting na Columbia University. Założy­ciel i redaktor naczelny magazynu „Ekrany”.



Statistics

Abstract views: 35
PDF downloads: 22


License

Copyright (c) 2015 Rafał Syska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.