Urok jawnogrzesznicy. „Maddalena” Jerzego Kawalerowicza
Abstrakt
Tematem artykułu jest analiza kontekstów produkcyjnych i artystycznych filmu Jerzego Kawalerowicza pod tytułem Magdalena (Maddalena, 1971). Film ten powstał jako koprodukcja jugosłowiańsko-włoska i choć nie znalazł poklasku wśród widzów i krytyków, należy do ciekawych, choć najmniej znanych przedsięwzięć wybitnego polskiego reżysera. Dziś sława tej produkcji wiąże się raczej z kompozycją Ennia Morriconego, który dla potrzeb tego filmu stworzył jeden ze swych najbardziej znanych utworów. Syska odnosi się w swym artykule do kontekstów realizacyjnych filmu, pracy na planie zdjęciowym, koncepcji koprodukcji oraz do recepcji filmu.
Słowa kluczowe:
Jerzy Kawalerowicz, Ennio Morricone, koprodukcjaBibliografia
Dipont, M., S. Zawiśliński. Faraon kina. Warszawa: Wydawnictwo Skorpion, 1997.
Google Scholar
Greenspun, R. “„Maddalena”: New Italian Film Is At the Juliet I”. New York Times 20.11.1971.
Google Scholar
Janicki, S. „Magdalena, czyli ucieczka od mężczyzny (wywiad z Jerzym Kawalerowiczem)”. Kino 8 (1971).
Google Scholar
Miczka, T. W Cinecittà i okolicach. Kraków: Oficyna Literacka, 1993.
Google Scholar
Autorzy
Rafał Syskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor książek, artykułów i esejów naukowych poświęconych zjawiskom najnowszego kina i historii filmu. Dotychczas wydał m.in.: Film i przemoc (2003), Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana (2008), Poezja obrazu. Filmy Theo Angelopoulosa (2008), Filmowy neomodernizm (2014). Współredaktor czterotomowej Historii kina (od 2009) i redaktor kilku innych książek. Scholar visiting na Columbia University. Wykładał na Middlesex University w Londynie. Pomysłodawca i redaktor naczelny czasopisma „EKRANy” (od 2011 r.). Kurator wystawy Stanley Kubrick w Muzeum Narodowym w Krakowie (2014). Od 2016 r. dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi.
Statystyki
Abstract views: 60PDF downloads: 33
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Rafał Syska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Syska, Dotknięcie filmu. Techniczne uwarunkowania obecności filmu w muzeum , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Rafał Syska, Pamięć filmu. Mnemotechnika muzeów kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Rafał Syska, „Smart cinema”. Mądre kino z „indie” świata , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Rafał Syska, Ślady niepowstałych filmów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Rafał Syska, Film jako plac budowy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą