Urok jawnogrzesznicy. „Maddalena” Jerzego Kawalerowicza

Rafał Syska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tematem artykułu jest analiza kontekstów produkcyjnych i artystycznych filmu Jerzego Kawalerowicza pod tytułem Magdalena (Maddalena, 1971). Film ten powstał jako koprodukcja jugosłowiańsko-włoska i choć nie znalazł poklasku wśród widzów i krytyków, należy do ciekawych, choć najmniej znanych przedsięwzięć wybitnego polskiego reżysera. Dziś sława tej produkcji wiąże się raczej z kompozycją Ennia Morriconego, który dla potrzeb tego filmu stworzył jeden ze swych najbardziej znanych utworów. Syska odnosi się w swym artykule do kontekstów realizacyjnych filmu, pracy na planie zdjęciowym, koncepcji koprodukcji oraz do recepcji filmu.


Słowa kluczowe:

Jerzy Kawalerowicz, Ennio Morricone, koprodukcja

Dipont, M., S. Zawiśliński. Faraon kina. Warszawa: Wydawnictwo Skorpion, 1997.
  Google Scholar

Greenspun, R. “„Maddalena”: New Italian Film Is At the Juliet I”. New York Times 20.11.1971.
  Google Scholar

Janicki, S. „Magdalena, czyli ucieczka od mężczyzny (wywiad z Jerzym Kawalerowiczem)”. Kino 8 (1971).
  Google Scholar

Miczka, T. W Cinecittà i okolicach. Kraków: Oficyna Literacka, 1993.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Syska, R. (2016) „ Urok jawnogrzesznicy. «Maddalena» Jerzego Kawalerowicza”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 175–182. doi: 10.36744/kf.2175.

Autorzy

Rafał Syska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca w Instytucie Sztuk Audio­wizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor książek, artykułów i esejów naukowych poświęconych zjawiskom najnowszego kina i historii filmu. Dotychczas wydał m.in.: Film i przemoc (2003), Zachować dystans. Fil­mowy świat Roberta Altmana (2008), Poezja obrazu. Filmy Theo Angelopoulosa (2008), Filmowy neomodernizm (2014). Współredaktor czterotomowej Historii kina (od 2009) i redaktor kilku innych książek. Scholar visiting na Columbia University. Wykładał na Middlesex University w Londynie. Pomysłodawca i redaktor na­czelny czasopisma „EKRANy” (od 2011 r.). Kurator wy­stawy Stanley Kubrick w Muzeum Narodowym w Krakowie (2014). Od 2016 r. dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi.



Statystyki

Abstract views: 60
PDF downloads: 33


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Rafał Syska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.