The Returning Baroque in Luis Buñuel’s “Un Chien Andalou”: Revised and Updated Notes

Grzegorz Nadgrodkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)

Abstract

The text is devoted to the interpretation of Luis Bunuel’s Un Chien Andalou in light of Heinrich Wölfflin’s ideas on the alternation of classical and baroque styles in the development of the fine arts. Nadgrodkiewicz argues that under certain conditions and on the basis of obvious clues contained in the visual layer, Bunuel’s film can be seen as a work bearing signs of baroque art, standing apart from classic conventions of presentation, breaking the canon. In this context it is also important that Un Chien Andalou is a flagship piece of surrealism in which one might also find elements of the baroque. This modernistic, avant-garde trend also breaks the canon and classicism as it is generally understood. And thus also fits Wölfflin’s model of alternating baroque and classical styles.


Keywords:

Luis Buñuel, Heinrich Wölfflin, baroque, avant-garde, surrealism

Bretèque, François de la. „W zwierzęcej skali (Przyczynek do kinowego bestiariusza surrealistów)”. Tłum. Maria Oleksiewicz. „Film na Świecie” 11 (1981): 115.
  Google Scholar

Buñuel, Luis. „Pies andaluzyjski”. Tłum. i kom. Maciej Żurowski. „Literatura na Świecie” 9 (1974): 364-366, 370-372.
  Google Scholar

Hauser, Arnold. „Społeczna historia sztuki i literatury”. Tłum. Janina Ruszczycówna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1974: 343-344.
  Google Scholar

Helman, Alicja. „Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym”. W: „Historia kina. Tom 1. Kino nieme”. Red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska. Kraków: Universitas, 2009: 759-760.
  Google Scholar

Kolasińska-Pasterczyk, Iwona. „Piekła Luisa Buñuela. Wokół problematyki sacrum i profanum”. Kraków: Rabid, 2007: 12-15, 33.
  Google Scholar

Korpal-Jakubiec, Paulina. „Powrót formy”. „Znak” 622 (2007).
  Google Scholar

Passeron, René. „Encyklopedia surrealizmu”. Tłum. Krystyna Janicka. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1993: 322.
  Google Scholar

Read, Herbert. „Sens sztuki”. Tłum. Krystyna Tarnowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982: 122, 142, 197.
  Google Scholar

Renaud, Pierre. „’Pies andaluzyjski’, czyli symbolizm drugiego stopnia”. Tłum. Ireneusz Dembowski. „Film na Świecie” 11 (1981): 55.
  Google Scholar

Rytel, Jadwiga. „Barok”. W: Zdzisław Libera, Jadwiga Pietrusiewiczowa, Jadwiga Rytel. „Literatura polska. Tom 1. Od średniowiecza do oświecenia”. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1989: 121.
  Google Scholar

Springer, Filip. „Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach”. Kraków – Warszawa: Wydawnictwo Karakter – Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2013: 31-34.
  Google Scholar

Syska, Rafał. „Filmowy modernizm”. „Kwartalnik Filmowy” 67-68 (2009): 142.
  Google Scholar

Wilde, Ernest. „Luis Buñuel – przeciw fetyszowi fabuły”. W: „Studia z poetyki historycznej filmu”. Red. Alicja Helman, Tadeusz Lubelski. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1983: 152.
  Google Scholar

Wölfflin, Heinrich. „Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej”. Tłum. Danuta Hanulanka. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2006: 20-21, 192, 196-197.
  Google Scholar


Published
2015-06-30

Cited by

Nadgrodkiewicz, G. (2015) “The Returning Baroque in Luis Buñuel’s ‘Un Chien Andalou’: Revised and Updated Notes”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), pp. 190–198. doi: 10.36744/kf.2331.

Authors

Grzegorz Nadgrodkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland

Filmoznawca, absolwent kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawczą na Uniwersytecie Łódzkim. Asystent w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktor „Kwartalnika Filmowego”. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się m.in. film religijny i biblijny, kwestie duchowości w kinie oraz zagadnienia dotyczące związków filmu i teatru. Artykuły naukowe i przekłady publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach” oraz tomach zbiorowych.



Statistics

Abstract views: 71
PDF downloads: 36


License

Copyright (c) 2015 Grzegorz Nadgrodkiewicz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.