The Poetics of “Holiday” by Zbigniew Rybczyński
Abstract
Marek Hendrykowski’s article contains an analysis and interpretation of the poetics of one of the early films by Zbigniew Rybczyński - Holiday (Święto 1976). Using the close reading method, the author carries out the reconstruction of the relationships between the sphere of form and the sphere of the content of this work, pointing to the important function of its aesthetic over-organization and the significance of its particular elements, especially set design, music, light, colour and rhythm. In conclusion, Hendrykowski writes: The striking feature of the “Holiday” (...) is director’s striving for a complex and complete, as far as possible, description of the values such as time and space, whilst trying to define one’s own place in the world. The proper object of Rybczyński’s artistic fascination is not any single object- sign or their freely developed set (collection) on the screen, but the structure of being human in the world.
Keywords:
Zbigniew Rybczyński, rhythm, close readingReferences
Eliade, Mircea: Sacrum-mit-historia. Wybór esejów. Przeł. Anna Tatarkiewicz. Warszawa 1970
Google Scholar
Pawluczuk, Włodzimierz: Żywioł i forma. Wstęp do badań empirycznych nad kulturą współczesną. Warszawa 1978
Google Scholar
Rutkowska, Teresa: Zbigniew Rybczyński - czyli siła techniki, toposów i wyobraźni. W tomie zbiorowym: Zbigniew Rybczyński. Podróżnik do krainy niemożliwości. Pod red. Zbigniewa Benedyktowicza. Warszawa 1993
Google Scholar
Rybczyński, Zbigniew. Podróżnik do krainy niemożliwości. Tom zbiorowy pod red. Zbigniewa Benedyktowicza. Warszawa 1993
Google Scholar
Sowińska, Iwona: Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów. Katowice 2001
Google Scholar
Virilio Paul: Fenomen Rybczyńskiego. Przeł. Tadeusz Szczepański. W tomie zbiorowym: Zbigniew Rybczyński. Podróżnik do krainy niemożliwości. Pod red. Zbigniewa Benedyktowicza. Warszawa 1993 (pierwodruk artykułu Paula Virilio zatytułowany „Le phénomen de Rybczyński” ukazał się na łamach „Cahiers du Cinéma” janvier 1989
Google Scholar
Giżycki, Marcin: Wizja i kalkulacja. „Projekt” 1987 nr 3-4.
Google Scholar
Authors
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University, Poznań Poland
Profesor zwyczajny w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizual nych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor książek: Słownik terminów filmowych (1994), Sztuka krótkiego metrażu / The Art of the Short Film (1996), Film jako źródło historyczne (2000), Andrzej Munk (2011), Eroica (2012), Semiotyka ruchomych obrazów (2014), Współczesna adaptacja filmowa (2015), Proksemika. Studia z semiotyki i antropologii kultury (2016), News. Antropologia - (po)etyka - kultura (2016), Scenariusz filmowy - teoria i praktyka (2017) oraz Semiotyka twarzy (2017). Członek Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Koła Scenarzystów SFP i Europejskiej Akademii Filmowej.
Statistics
Abstract views: 51PDF downloads: 40
License
Copyright (c) 2017 Marek Hendrykowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Marek Hendrykowski, How the Polish Film School Was Terminated , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Marek Hendrykowski, Can Leni Riefenstahl Be Forgiven? , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics
- Marek Hendrykowski, The Metaphysics in “The Labyrinth” by Jan Lenica , Kwartalnik Filmowy: No. 96 (2016): Film and Metaphysics
- Marek Hendrykowski, Universalism and Ethnocentrism in Polish Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 95 (2016): Transnational Dimension of Polish Cinema
- Marek Hendrykowski, Taking Off to the Other Side of Atlantic: The American Debut of Miloš Forman , Kwartalnik Filmowy: No. 93-94 (2016): American Cinema
- Marek Hendrykowski, Fractal Time: On Evolution of the Notions of Time in Contemporary Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 86 (2014): Dimensions of Time
- Marek Hendrykowski, Cinema and Theatre – Cultural Collision of the Media (1895-1914) , Kwartalnik Filmowy: No. 87-88 (2014): Film and Theatre
- Marek Hendrykowski, Migratory Themes as the Memory of Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Marek Hendrykowski, Song in the Polish Film of the Socialist Era , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture
- Marek Hendrykowski, The Temple of New Faith: Film Images of Building of the Palace of Culture 1952-1955 , Kwartalnik Filmowy: No. 92 (2015): Polish Cinema and Politics