Bresson „avant la lettre”, albo stylistyczne ćwiczenie na piątkę: „Sprawy państwowe”

Tomasz Kłys

tomasz.klys@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)
http://orcid.org/0000-0001-7443-9479

Abstrakt

Sprawy państwowe (Affaires publiques, 1934), debiutancki film Roberta Bressona, długo uchodził za zaginiony. Odnaleziony w Cinémathèque Française w roku 1987, okazał się sporą niespodzianką, która ukazała Bressona jako reżysera niczym nie przypominającego rozsławionego przez Paula Schradera twórcy „stylu transcendentalnego”. W swym artykule Kłys przywołuje genezę i produkcyjne konteksty filmu, odsłonięte przez Colina Burnetta w książce The Invention of Robert Bresson: The Auteur and His Market, a w analizie fabuły i rozwiązań formalnych odsłania Bressonowskie inspiracje: absurd rodem z surrealistycznej i dadaistycznej awangardy, poetycko-fantastyczny komizm wczesnych filmów René Claira, amerykańską burleskę i anarchizm Jeana Vigo. Istotnym aspektem filmu, powstałego tuż po przełomie dźwiękowym w kinie, jest dokonana z zastosowaniem wyrafinowanych gagów „dekonstrukcja” relacji między obrazem, dźwiękiem i faktycznym źródłem dźwięku.


Słowa kluczowe:

Robert Bresson

Astruc, Alexandre. „Narodziny nowej awangardy: kamera-pióro”, translation Tadeusz Lubelski. In Europejskie manifesty kina: Antologia, edited by Andrzej Gwóźdź, 62-67. Warszawa: Wiedza Powszechna, 2002.
  Google Scholar

Bordwell, David. „The Exchange: Narration and Style in Les Anges du péché”. In In Robert
  Google Scholar

Bresson (Revised), edited by James Quandt, 233-251. 2nd ed. Toronto: TIFF Cinematheque, 2011.
  Google Scholar

Bordwell, David. The Films of Carl Theodor Dreyer. Berkeley – Los Angeles: University of California Press, 1981.
  Google Scholar

Bordwell David. „Functions of Film Sound: A Man Escaped”. In David Bordwell, Kristin Thompson. Film Art: An Introduction, 293–300. 8th ed. New York: McGraw–Hill, 2008.
  Google Scholar

Bordwell, David. „Narracja parametryczna”, translation Tomasz Kłys. Kwartalnik Filmowy 71-72 (Autumn – Winter 2010): 6-45.
  Google Scholar

Bordwell, David. Ozu and the Poetics of Cinema, Princeton: Princeton University Press, 1988.
  Google Scholar

Bresson on Bresson: Interviews 1943–1983. Edited by Mylène Bresson, translation Anna Moschovakis, New York: New York Review Books, 2016.
  Google Scholar

Burnett, Colin. The Invention of Robert Bresson: The Auteur and His Market. Bloomington – Indianapolis: Indiana University Press, 2017.
  Google Scholar

Johnson, William. „Affaires publiques”. In Robert Bresson, edited by James Quandt, 189-191. 1st ed. Toronto: TIFF Cinematheque, 1998.
  Google Scholar

„Robert Bresson: A Symposium”. In Robert Bresson (Revised), edited by James Quandt, 595-627. 2nd ed. Toronto: TIFF Cinematheque, 2011.
  Google Scholar

Rosenbaum, Jonathan. „Affaires publiques”. In Robert Bresson (Revised), edited by James Quandt, 227-231. 2nd ed. Toronto: TIFF Cinematheque, 2011.
  Google Scholar

Schrader, Paul. „Styl i jego źródła”, translation Maria Dehn. Film na Świecie 216, no. 8 (August 1976): 42-59.
  Google Scholar

Schrader, Paul. Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. Berkeley – Los Angeles: University of California Press, 1972.
  Google Scholar

Sloan, Jane. Robert Bresson: A Guide to References and Resources, Boston: G. K. Hall & Co., 1983.
  Google Scholar

Thompson, Kristin, and Bordwell, David. Film History: An Introduction. 1st ed. New York: McGraw-Hill, 1994.
  Google Scholar

Truffaut, François. „O pewnej tendencji francuskiego filmu”, translation Tadeusz Szczepański, Film na Świecie 361-362, no. 1-2 (January – February 1989): 25–38.
  Google Scholar

Zalewski, Andrzej. „Duch maszyny: Robert Bresson”, Kwartalnik Filmowy 74 (Summer 2011): 58-79.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-06-30

Cited By / Share

Kłys, T. (2019) „Bresson „avant la lettre”, albo stylistyczne ćwiczenie na piątkę: «Sprawy państwowe»”, Kwartalnik Filmowy, (105-106), s. 225–242. doi: 10.36744/kf.60.

Autorzy

Tomasz Kłys 
tomasz.klys@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
http://orcid.org/0000-0001-7443-9479

Filmoznawca, absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim, obecnie profesor UŁ i pracownik Zakładu Historii i Teorii Filmu w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej tejże uczelni. W obszarze jego zainteresowań badawczych znajdują się m.in.: narratologia filmowa, teoria diegezy oraz kino niemieckie z okresu Republiki Weimarskiej i Trzeciej Rzeszy. Autor książek: Film fikcji i jego dominanty (1999), Dekada doktora Mabuse (2006), Od Mabusego do Goebbelsa (2013) oraz współautor (wraz z E. Nurczyńską-Fidelską, P. Sitarskim i K. Klejsą) podręcznika Kino bez tajemnic (2009).



Statystyki

Abstract views: 259
PDF downloads: 220


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Tomasz Kłys

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.