Narodziny filmu z ducha teatru, czyli Nowa Fala i pesymizm. O filmach Jacques’a Rivette’a
Abstrakt
Już w pierwszych filmach Jacques’a Rivette’a wyłaniają się podstawowe motywy jego twórczości: teatr na scenie życia, w którym postacie grają przed sobą nawzajem, oraz wizja tajemniczego spisku zagrażającego społeczeństwu. Te pierwsze filmy były zrealizowane tradycyjnie – według precyzyjnie wytyczonego z góry scenariusza, z aktorami grającymi opracowane w szczegółach role i wypowiadającymi wyuczone teksty. Od filmu L’Amour fou (1968) Rivette zarzuca przemyślany w drobnych szczegółach scenariusz na rzecz linii fabularnej jedynie z grubsza zarysowanej w punktach węzłowych, a podczas pracy na planie zdaje się w dużej mierze na intuicję i improwizację aktorów. Fabuła nie staje się bynajmniej nielogiczna i chaotyczna, ale zaczyna się stopniowo wyłaniać i krystalizować na podstawie kierunku wytyczonego z jednej strony przez pierwotny projekt, z drugiej przez logikę i „kierunkowe napięcia” scen po części improwizowanych na planie. Od L’Amour fou etap filmowania będzie zarazem wyłanianiem się in statu nascendi diegezy, podobnie jak w teatrze odgrywanie spektaklu jest zarazem jego tworzeniem (poziom meta) i urzeczywistnianiem się na oczach widza fikcyjnego świata przedstawionego – nie przypadkiem powstawanie spektaklu teatralnego jest ważnym wątkiem fabularnym w kilku filmach Rivette’a.
Słowa kluczowe:
Jacques Rivette, nowa fala, poziom metaBibliografia
Deschamps, H., Jacques Rivette: Théâtre, amour, cinéma, Paris 2001.
Google Scholar
Dosi, F., Trajectoires balzaciennes dans le cinéma de Jacques Rivette, Paris 2013.
Google Scholar
Frappat, H., Jacques Rivette, secret compris, Paris 2001.
Google Scholar
Morray, D., Smith, A., Jacques Rivette, Manchester 2010.
Google Scholar
Rivette: Texts and Interviews, red. J. Rosenbaum, tłum. A. Gateff, T. Milne, London 1977.
Google Scholar
Wiles, M., Jacques Rivette, Urbana – Chicago – Springfield 2012.
DOI: https://doi.org/10.5406/illinois/9780252036651.001.0001
Google Scholar
Autorzy
Tomasz Kłyskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Filmoznawca, absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim; obecnie profesor UŁ oraz kierownik Zakładu Historii i Teorii Filmu w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej tejże uczelni. W obszarze jego zainteresowań badawczych znajdują się m.in.: narratologia filmowa, teoria diegezy oraz kino niemieckie z okresu Republiki Weimarskiej i Trzeciej Rzeszy. Autor książek: Film fikcji i jego dominanty (1999), Dekada doktora Mabuse (2006), Kino bez tajemnic (współautor, 2009), Od Mabusego do Goebbelsa (2013).
Statystyki
Abstract views: 70PDF downloads: 44
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Tomasz Kłys
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tomasz Kłys, O subiektywizacji w filmie raz jeszcze , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Tomasz Kłys, Bresson „avant la lettre”, albo stylistyczne ćwiczenie na piątkę: „Sprawy państwowe” , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Tomasz Kłys, Wspomnienie o Ewie Nagurskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat