Wyobrażony film Fritza Langa
Abstrakt
Fritz Lang, jeden z najbardziej prominentnych reżyserów niemieckich lat 20., wielokrotnie opowiadał o swej dramatycznej ucieczce z hitlerowskich Niemiec. Opowieść tę powtarzał w rozmaitych, zastanawiająco odmiennych albo zawierających coraz to nowe szczegóły wariantach. Dane historyczne dowodzą jednak, że relacja reżysera była konfabulacją. Kłys przygląda się jej jako tekstowi, który ma pewien istotny kontekst, który z kolei ujawnia jego rozmaite podteksty. Historia Langa miałaby być jego „filmem wyobrażonym” – z wszystkimi elementami tak typowymi dla jego kina.
Słowa kluczowe:
Fritz Lang, okres międzywojenny, kino niemieckieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tomasz Kłyskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Adiunkt w Instytucie Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Autor książek Film fikcji i jego dominanty ( 1999) i Dekada doktora Mabuse: Nieme filmy Fritza Langa (w druku), artykułów naukowych, recenzji filmowych i naukowych publikowanych m in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Studiach Filmoznawczych”, „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, miesięczniku „W drodze”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Tomasz Kłys

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tomasz Kłys, O subiektywizacji w filmie raz jeszcze , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Tomasz Kłys, Bresson „avant la lettre”, albo stylistyczne ćwiczenie na piątkę: „Sprawy państwowe” , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Tomasz Kłys, Wspomnienie o Ewie Nagurskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Tomasz Kłys, Narodziny filmu z ducha teatru, czyli Nowa Fala i pesymizm. O filmach Jacques’a Rivette’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Tomasz Kłys, Ekspresjonizm raz jeszcze, czyli na nowo o historii filmu niemieckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Tomasz Kłys, Bilans pożytków i szkód, czyli o polskiej edycji “Film Art: An Introduction” , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Tomasz Kłys, Całe miasto o tym mówi. Konteksty kryminału za trzy grosze , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje