Ekspresjonizm raz jeszcze, czyli na nowo o historii filmu niemieckiego

Tomasz Kłys

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Tradycyjne ujęcia historii kina niemieckiego w okresie niemym akcentowały jako dominujący trend stylistyczny ekspresjonizm. Zostały one zakwestionowane przez Thomasa Elsaessera i Barry'ego Salta. Pierwszy omówił rolę, jaką w pomieszaniu płaszczyzny stylistycznej i tematycznej w omówieniach kina okresu weimarskiego odegrały wpływowe książki Siegfrieda Kracauera (Od Caligariego do Hitlera) i Lotte H. Eisner (Ekran demoniczny). Drugi wykazał, iż ekspresjonizm jako styl obrazu filmowego o rodowodzie malarskim i teatralnym jest obecny w bardzo nielicznych filmach, inne zaś rozwiązania, powszechnie uznawane za „ekspresjonistyczne”, były obecne również w kinematografiach innych niż niemiecka, stanowiąc powszechną własność światowego kina. Kłys stara się na nowo określić, jakie dzieła można zaliczyć do niemieckiego ekspresjonizmu filmowego. Rozszerza kanon Salta o tytuły wymieniane przez Kristin Thompson i Davida Bordwella oraz o propozycje własne, a także wskazuje bezzasadność stereotypu, iż styl ekspresjonistyczny w filmie służyć miał przede wszystkim subiektywizacji świata przedstawionego jako ekspresji stanów wewnętrznych autora czy postaci przedstawionych. Za Elsaesserem autor przyjmuje, że ekspresjonizm filmowy był to przede wszystkim modny design, przejęty z popularnego kierunku w sztukach pięknych, a przejęcie to było kolejną próbą „uartystycznienia” kina i zdobycia dlań inteligenckiej, „wyrobionej” publiczności.


Słowa kluczowe:

kino niemieckie, ekspresjonizm, Thomas Elsaesser, Barry Salt

Barlow John D., German Expressionist Film, Twayne Publishers, Boston 1982.
  Google Scholar

Eisner Lotte H., Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974.
  Google Scholar

Eisner Lotte H., Fritz Lang, Da Capo Press, New York 1986, s. 70, 73.
  Google Scholar

Elsaesser Thomas, Germany: The Weimar Years, w: The Oxford History of World Cinema, red. G. Nowell-Smith, Oxford University Press, Oxford – New York 1997, s. 141.
  Google Scholar

Elsaesser Thomas, Weimar Cinema and After: Germany’s Historical Imaginary, Routledge, London – New York 2000, s. 35, 82-83, 187.
  Google Scholar

Elsaesser Thomas, Weimar Cinema, Mobile Selves and Anxious Males: Kracauer and Eisner Revisited, w: Expressionist Cinema: New Perspectives, red. D. Scheunemann, Camden House, Rochester – Woodbridge 2003, s. 138-139.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781571136121-004   Google Scholar

Kłys Tomasz, Dekada doktora Mabuse: Nieme filmy Fritza Langa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006, s. 32-35.
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. W. Wertenstein, E. Skrzywanowa, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1958, s. 56-69, 84.
  Google Scholar

Kurtz Rudolf, Expressionismus und Film, Hans Rohr, Zürich 1965.
  Google Scholar

Salt Barry, From Caligari to Who?, „Sight & Sound”, Spring 1992, vol. 48, no. 2, s. 119-123, 129-133.
  Google Scholar

Salt Barry, Styl i technologia filmu: Historia i analiza, tłum. A. Helman, PWSFTviT, Łódź 2003, t. II, s. 130-131.
  Google Scholar

Thompson Kristin, The International Exploration of Cinematic Expressivity, w: Film and the First World War, red. K. Dibbets, B. Hogenkamp, Amsterdam University Press, Amsterdam 1995, s. 65-84.
  Google Scholar

Thompson Kristin, David Bordwell, Film History: An Introduction, McGraw-Hill, Inc., New York 1993, s. 56-57, 109-115.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-12-31

Cited By / Share

Kłys, T. (2009) „Ekspresjonizm raz jeszcze, czyli na nowo o historii filmu niemieckiego”, Kwartalnik Filmowy, (67-68), s. 127–141. doi: 10.36744/kf.3102.

Autorzy

Tomasz Kłys 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Profesor Uniwersytetu Łódzkie­go, kierownik Zakładu Historii i Teorii Filmu w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autor książek: Film fikcji i jego dominanty (1999), Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa (2006), Kino bez tajemnic (współautor - 2009).



Statystyki

Abstract views: 48
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Tomasz Kłys

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.