Bilans pożytków i szkód, czyli o polskiej edycji “Film Art: An Introduction”
Abstrakt
Recenzja książki Davida Bordwella i Kristin Thompson Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie (2010) – polskiego przekładu słynnego na całym świecie wprowadzenia do wiedzy o filmie (Film Art: An Introduction – pierwsze wydanie: 1979). We wstępie Kłys prezentuje teoretyczny profil książki. Jak zauważa, teoria dzieła filmowego Bordwella i Thompson jest zarazem teorią neoformalistyczną („neo”, bo pierwszy formalizm to ten rosyjski) i teorią kognitywną. Następnie recenzent przechodzi do krytycznych uwag poświęconych wierności tłumaczenia. Kłys podkreśla, że liczne pomyłki czy potknięcia translatorskie (zwłaszcza dotyczące kontekstowego znaczenia słowa narrative) mogą zaciemniać neoformalistyczne rozróżnienia, które są niezwykle istotne w dziele Bordwella i Thompson.
Słowa kluczowe:
David Bordwell, Kristin Thompson, tłumaczenie, recenzja, neoformalizmBibliografia
Bordwell David, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. Bogna Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010.
Google Scholar
Bordwell David, Narration In the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985.
Google Scholar
Autorzy
Tomasz Kłyskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Profesor Uniwersytetu Łódzkiego; kierownik Zakładu Historii i Teorii Filmu w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ. Autor książek: Film fikcji i jego dominanty (1999), Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa (2006), Kino bez tajemnic (współautor - 2009).
Statystyki
Abstract views: 31PDF downloads: 17
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Tomasz Kłys

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tomasz Kłys, O subiektywizacji w filmie raz jeszcze , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Tomasz Kłys, Bresson „avant la lettre”, albo stylistyczne ćwiczenie na piątkę: „Sprawy państwowe” , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Tomasz Kłys, Wspomnienie o Ewie Nagurskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Tomasz Kłys, Narodziny filmu z ducha teatru, czyli Nowa Fala i pesymizm. O filmach Jacques’a Rivette’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Tomasz Kłys, Ekspresjonizm raz jeszcze, czyli na nowo o historii filmu niemieckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu