Od narracji do monstracji. Reprezentacja traumy w „Domu na piasku” Ivana Martinaca

Višnja Pentić

visnja.pentic@gmail.com
Akademia Sztuk Dramatycznych w Zagrzebiu (Chorwacja)
https://orcid.org/0000-0001-9108-0429

Abstrakt

Jedyny pełnometrażowy film Ivana Martinaca Dom na piasku (Kuća na pijesku, 1985) to awangardowa eksploracja traumy w kinie jugosłowiańskim, wyróżniająca się minimalistyczną narracją i eksperymentalnymi technikami. Dzięki zastosowaniu narracji parametrycznej dzieło odbiega od tradycyjnego sposobu opowiadania historii, zaś jego autor stawia na spójność stylistyczną, a nie na fabułę, podobnie jak reżyserzy tacy jak Robert Bresson czy Michelangelo Antonioni. W narracji zostały wykorzystane innowacyjne techniki filmowe, takie jak stałe pozycje kamery, zbliżenia i panoramy. Elementy te podkreślają wewnętrzną spójność filmu i oddzielają perspektywę kamery od bohaterów, sprzyjając autonomicznemu, medytacyjnemu spojrzeniu. Podejście to jest zgodne z koncepcją monstracji André Gaudreaulta, w której kamera sama aktywnie konstruuje znaczenie poprzez kadrowanie i ruch, a nie tylko dokumentuje fabułę. Kamera służy jako wszechwiedzący, ale wyobcowany obserwator, odzwierciedlając szersze filozoficzne zaangażowanie Martinaca w medium filmowe i jego możliwości. Ta formalna innowacyjność czyni film wyjątkowym artefakt zarówno w kinie chorwackim, jak i światowym. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: From Narration to Monstration: Representing Trauma in Ivan Martinac’s “House on the Sand”]


Słowa kluczowe:

narracja parametryczna, reprezentacja traumy, monstracja, minimalizm, slow ciemna, spojrzenie kamery

Agamben, G. (2000). Means Without End: Notes on Politics (trans. V. Binetti, C. Casarino). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Antonioni, M. (2007). Attempted Suicide: Suicides in the Cities (trans. A. Cooper). In: C. di Carlo, G. Tinazzi, M. Cottino-Jones (eds.), The Architecture of Vision: Writing and Interviews on Cinema (pp. 71-73). Chicago: The University of Chicago Press.
  Google Scholar

Bordwell, D. (1985). Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press.
  Google Scholar

Branigan, E. (2006). Projecting a Camera: Language-Games in Film Theory. New York: Routledge.
  Google Scholar

Braudy, L. (1984). The World in a Frame: What We See in Films. Chicago: Chicago University Press. (Original work published 1976).
  Google Scholar

Burch, N. (1981). Theory of Film Practice (trans. H. R. Lane). Princeton: Princeton University Press. (Original work published 1969).
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400853366   Google Scholar

Cavell, S. (1979). The World Viewed: Reflection on the Ontology of Film. Cambridge – London: Harvard University Press.
  Google Scholar

Chatman, S. (1985). Antonioni, or, The Surface of the World. Berkeley: University of California Press.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520907669   Google Scholar

Chatman, S. (1990). Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaca – London: Cornell University Press.
  Google Scholar

Chion, M. (1999). The Voice in Cinema (trans. C. Gorbman). New York: Columbia University Press. (Original work published 1982).
  Google Scholar

Féral, J. (1996). “Performance” i teatralnost: demistificirani subjekt (trans. T. Brlek). Zor: časopis za književnost i kulturu, 1 (1), pp. 207-216.
  Google Scholar

Gaudreault, A. (2009). From Plato to Lumière: Narration and Monstration in Literature and Cinema (trans. T. Barnard). Toronto: University of Toronto Press. (Original work published 1988).
DOI: https://doi.org/10.3138/9781442688148   Google Scholar

Kawin, B. (1978). Mindscreen: Bergman, Godard and First-Person Film. Princeton: Princeton University Press.
  Google Scholar

Kovács, A. B. (2007). Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-1980. Chicago: The University of Chicago Press.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226451664.001.0001   Google Scholar

Laffay, A. (1971). Logika filma: stvaranje i predstava (trans. A. Frangeš). Beograd: Institut za film. (Original work published 1964).
  Google Scholar

Martinac, I. (1968). Iskaz, no 3. Sineast, 1 (5), pp. 59-62.
  Google Scholar

Martinac, I. (1986). “Kuća na piesku” – bilješke autora. In: Alternative film-video 1986 (festival catalogue, pp. 75-86). Belgrade: Akademski filmski centar.
  Google Scholar

Martinac, I. (1992). Ulazak u Jeruzalem. Split: Narodno sveučilište Split.
  Google Scholar

Martinac, I. (2001). Martinac: 41 godina filmskog stvaralaštva, 1960-2001. Split: Otvoreno pučko učilište Split.
  Google Scholar

Pavičić, J. (2010). Kuća na pijesku. In: Subversive Film Festival: socijalizam: 1-25.05.2010 (festival catalogue, p. 75). Zagreb: Udruga Bijeli val.
  Google Scholar

Perez, G. (1998). The Material Ghost: Films and Their Medium. Baltimore: The John Hopkins University Press.
  Google Scholar

Šakić, T. (2016). Modernizam u hrvatskom igranom filmu: nacrt tipologije. Zagreb: Disput.
  Google Scholar

Vrvilo, T. (2007). Filmovi Ivana Martinca: taktilnost u zaljepcima. Hrvatski filmski ljetopis, 13 (52), pp. 44-54.
  Google Scholar


Opublikowane
2025-04-03

Cited By / Share

Pentić, V. (2025) „Od narracji do monstracji. Reprezentacja traumy w «Domu na piasku» Ivana Martinaca”, Kwartalnik Filmowy, (129), s. 121–144. doi: 10.36744/kf.3997.

Autorzy

Višnja Pentić 
visnja.pentic@gmail.com
Akademia Sztuk Dramatycznych w Zagrzebiu Chorwacja
https://orcid.org/0000-0001-9108-0429

Absolwentka literatury porównawczej oraz języka i literatury angielskiej na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu w Zagrzebiu, gdzie również uzyskała stopień doktora w zakresie filmoznawstwa. Wykłada teorię filmu zarówno na Akademii Sztuk Dramatycznych, jak i na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych. W 2012 r. otrzymała nagrodę Vladimira Vukovicia dla najlepszego nowego krytyka, a w 2016 r. doroczną nagrodę Vladimira Vukovicia dla najlepszego krytyka. Publikuje eseje na temat literatury, kina i sztuk wizualnych w chorwackim radiu Channel 3 i różnych czasopismach. Ponadto regularnie prowadzi warsztaty z krytyki filmowej w środowiskach pozainstytucjonalnych. W 2020 r. uruchomiła coroczny program bezpłatnych publicznych wykładów na temat kina w Cinema Club Zagreb.



Statystyki

Abstract views: 69
PDF downloads: 37


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Višnja Pentić

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.