Substancja, czyli brak. O kreacji wydarzeń niemożliwych w filmie „Pieniądz” Roberta Bressona

Andrzej Zalewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia im. Jana Dłu­gosza w Częstochowie (Polska)

Abstrakt

Do najtrwalej zakorzenionych przeświadczeń na temat twórczości Roberta Bressona należy to, że francuski twórca pokazuje na ekranie jedynie fragmenty, okruchy rzeczywistości, którym nie stara się nadawać całościowej formy. W związku z tym reżyser ma stosować przemilczenia najistotniejszych wydarzeń w sferze fabuły, bądź też obrazować przestrzenie oboczne w stosunku do tych, w których akurat dzieje się coś istotnego – sięga więc po chwyty elipsy narracyjnej i metonimii. W opozycji do tego autor stara się dowieść, że do najbardziej tajemniczych miejsc ostatniego dzieła Bressona Pieniądz (1983) (ale i w jakiejś mierze także do jego wcześniejszych filmów) kategoria elipsy i metonimii się nie stosuje. Lepsze rezultaty w wyjaśnianiu tych miejsc daje Lacanowska filozofia Nieobecnego. Ostrożnie stosowane narzędzia Lacanowskiej psychoanalizy (przefiltrowane przez pewne pomysły filmowe Slavoja Žižka) prowadzą do nieoczekiwanych wniosków, kłócących się z dotychczasowymi konkluzjami na temat Bressonowskiego materializmu i transcendentalizmu.


Słowa kluczowe:

Robert Bresson, Slavoj Žižek, Jacques Lacan

Arnaud Philippe, Robert Bresson, Paris: Cahiers du cinèma, 2003
  Google Scholar

Balsom Erika, „One Single Mystery of Persons and Objects”: The Erotics of Fragmentation in “Au Hasard Balthazar”; “Canadian Journal of Film Studies” 19: 2010
DOI: https://doi.org/10.3138/cjfs.19.1.20   Google Scholar

Bazin Andre, Le Journal d'un curé de campagne and the Stylistics of Robert Bresson, trans. Hugh Gray; reprinted in James Quandt (ed.) Robert Bresson, revised edition, Toronto: Toronto International Film Festival Group, 2011
  Google Scholar

Bordwell David, Narration in the Fiction Film, Madison: Univ. of Wisconsin Press, 1985
  Google Scholar

Bresson Robert, Notatki o kinematografie, trans. Aleksander Ledóchowski; „Film na Świecie” 12: 1983
  Google Scholar

Browne Nick, Punkt widzenia opowieści: Retoryka „Na los szczęścia, Baltazarze”, trans. Tomasz Kłys; „Film na Świecie” 400: 1999
  Google Scholar

Buckland Warren (ed.), Puzzle Films. Complex Storytelling in Contemporary Cinema, Malden–Oxford: Wiley-Blackwell, 2009
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444305708   Google Scholar

Danto Arthur C., Narration and Knowledge, New York: Columbia Univ. Press, 2007
  Google Scholar

Durgnat Raymond, Le Journal d'un curé de campagne in I.Cameron (ed.), The Films of Robert Bresson, London: Studio Vista, 1969
  Google Scholar

Durgnat Raymond, The Negative Vision of Robert Bresson, in James Quandt (ed.), Robert Bresson, revised edition
  Google Scholar

Genette Gerard, Narrative Discourse. An Essay in Method, transl. Jane E. Lewin, Ithaca-New York: Cornell Univ. Press, 1980
  Google Scholar

Gombrowicz Witold, Dziennik 1957-1961; idem, Dzieła, t. VIII, ed. Jan Błoński, Kraków: Wyd. Literackie, 1988
  Google Scholar

Herman David, Basic Elements of Narrative, Malden: Wiley Blackwell, 2009
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444305920   Google Scholar

Ingarden Roman, Spór o istnienie świata, revised 3rd edition, vol. 1: Ontologia egzystencjalna, Warszawa: PWN, 1987
  Google Scholar

Jones Kent, L’Argent, London: BFI, 1999
  Google Scholar

Kline Thomas Jefferson, Picking Dostoevsky’s Pocket: Bresson’s Sl(e)ight of Screen in idem, Screening the Text. Intertextuality in New Wave French Cinema, Baltimore-London: John Hopkins Univ. Press, 1992
  Google Scholar

McGowan Todd, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, trans. Kuba Mikurda, Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej, 2008
  Google Scholar

McGowan Todd, The Impossible David Lynch, New York: Columbia Univ. Press, 2007
  Google Scholar

Oudart Jean-Pierre, Suture, trans. Alicja Helman, in Alicja Helman (ed.), Panorama współczesnej myśli filmowej, Kraków: Universitas, 1992
  Google Scholar

Pipolo Tony, Robert Bresson: A Passion for Film, Oxford – New York: Oxford Univ. Press, 2010
  Google Scholar

Price Brian, Neither God nor Master. Robert Bresson and Radical Politics, Minneapolis – London: Univ. of Minnnesota Press, 2011
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816654611.001.0001   Google Scholar

Reader Keith, „D'où cela vient-il?” - Notes on Three Films by Robert Bresson, in James Quandt (ed.), Robert Bresson, revised edition
  Google Scholar

Reader Keith, Robert Bresson, Manchester-New York: Manchester Univ. Press, 2000
  Google Scholar

Ryle Gilbert, Czym jest umysł?, trans. Witold Marciszewski, Warszawa: PWN, 1970
  Google Scholar

Schrader Paul, Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer, Berkeley: Univ. of California Press, 1972
  Google Scholar

Shigehika Hasumi Led by the Scarlet Pleats: Bresson’s L’Argent, trans. Jooyeon Rhee, in James Quandt (ed.), Robert Bresson, revised edition
  Google Scholar

Simmel Georg, Filozofia pieniądza, trans. Andrzej Przyłębski, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1997
  Google Scholar

Sontag Susan, Duchowy styl filmów Roberta Bressona, trans. Ewa Mazierska; „Film na Świecie” 400: 1999
  Google Scholar

Žižek Slavoj, Przekleństwo fantazji, trans. Adam Chmielewski, Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001
  Google Scholar

Žižek Slavoj, The Fright of Real Tears. Krzysztof Kieślowski between Theory and Post-Theory, London: BFI, 2001
  Google Scholar

Žižek Slavoj, Wzniosły obiekt ideologii, trans. Joanna Bator and Paweł Dybel, Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-06-30

Cited By / Share

Zalewski, A. (2015) „Substancja, czyli brak. O kreacji wydarzeń niemożliwych w filmie «Pieniądz» Roberta Bressona”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), s. 199–222. doi: 10.36744/kf.2332.

Autorzy

Andrzej Zalewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia im. Jana Dłu­gosza w Częstochowie Polska

Prof. zw. w Instytucie Filozo­fii, Socjologii i Psychologii Akademii im. Jana Dłu­gosza w Częstochowie. Z wykształcenia filozof i filmoznawca; w przeszłości pracował w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Łączy problematykę filmową z este­tyką filmu i filozofią. W zakresie filmoznawstwa wydał m.in. książki Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmoder­nistycznym (1998) oraz Film i nie tylko. Kognitywizm, emocje, reality show (2004). Ostatnie jego teksty na temat filmu pochodzą z tomów zbioro­wych Pamięć kina (2013) i Sacrum w kinie: de­kadę później (2013) oraz periodyku „Filozofia. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” (2014-2015).



Statystyki

Abstract views: 60
PDF downloads: 38


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Andrzej Zalewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.