Heidegger kina w optyce heideggerowskiej

Andrzej Zalewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia im. Jana Dłu­gosza w Częstochowie (Polska)

Abstrakt

W książce Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga (2014) autorka, Joanna Sarbiewska, posługuje się trzema strategiami badawczymi. Po pierwsze, bada twórczość niemieckiego reżysera, wykorzystując klucz romantyczno-ekspresjonistyczny, a choć używają go także liczni inni badacze Herzoga, analizy Sarbiewskiej przeprowadzone w tej optyce zawierają wiele pomysłów oryginalnych. Po drugie, dokonania artysty postrzega ona w duchu tzw. realizmu głębokiego czy realizmu istoty, podążając tu niejako tropem Herzogowskiej tzw. Deklaracji z Minnesoty. Wreszcie, po trzecie, Sarbiewska umieszcza filmy Herzoga w polu odniesień do nurtów filozofii współczesnej i te partie jej książki należą do najbardziej innowacyjnych. W poszukiwaniach adekwatnego narzędzia badań nad Herzogiem szczególne znaczenie ma dla Sarbiewskiej myśl Martina Heideggera, z którą dokonania Herzoga bywają niekiedy zestawiane.


Słowa kluczowe:

Martin Heidegger, Werner Herzog, realizm, Joanna Sarbiewska

Sarbiewska, J., Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-06-30

Cited By / Share

Zalewski, A. (2015) „Heidegger kina w optyce heideggerowskiej”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), s. 363–366. doi: 10.36744/kf.2350.

Autorzy

Andrzej Zalewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia im. Jana Dłu­gosza w Częstochowie Polska

Prof. zw. w Instytucie Filozo­fii, Socjologii i Psychologii Akademii im. Jana Dłu­gosza w Częstochowie. Z wykształcenia filozof i filmoznawca; w przeszłości pracował w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Łączy problematykę filmową z este­tyką filmu i filozofią. W zakresie filmoznawstwa wydał m.in. książki Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmoder­nistycznym (1998) oraz Film i nie tylko. Kognity- wizm, emocje, reality show (2004). Ostatnie jego teksty na temat filmu pochodzą z tomów zbioro­wych Pamięć kina (2013) i Sacrum w kinie: de­kadę później (2013) oraz periodyku „Filozofia. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” (2014-2015).



Statystyki

Abstract views: 35
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Andrzej Zalewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.