Opowieści z zaświatów. „Sok z żuka” i śmierć postmodernistyczna

Andrzej Zalewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Sok z żuka Tima Burtona można zaliczyć do szeroko pojętego nurtu filmów opowiadających o zaświatach, duchach, życiu pozagrobowym. Ale tak jak większość filmów tego nurtu skonstruowanych jest dość konwencjonalnie i w tenże sposób traktuje też kwestię dychotomii życia i śmierci (na poziomie komunikacji między nimi i ich przestrzennego położenia), Sok z żuka łamie te konwencje i przez to może być określony jako film postmodernistyczny. Zalewski opisuje sposoby zamazywania wszelkich opozycji przez Burtona, uciekanie od jednoznacznych sensów, wartościowania i funkcji, jakie kino tego typu, w swej tradycyjnej, konwencjonalnej wersji, zawsze wspierało.



Słowa kluczowe:

Tim Burton, postmodernizm, życie pozagrobowe

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-03-31

Cited By / Share

Zalewski, A. (2004) „Opowieści z zaświatów. «Sok z żuka» i śmierć postmodernistyczna”, Kwartalnik Filmowy, (45), s. 237–245. doi: 10.36744/kf.3714.

Autorzy

Andrzej Zalewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Profesor w Katedrze Me­diów i Kultury Audiowizualnej UŁ. Zajmuje się filozofią, estetyką i teorią filmu oraz nowych przekazów audiowizualnych. Opublikował m.in. Strategiczna dezorientacja. Perypetie ro­zumu we współczesnym filmie postmodernistycz­nym (1998), Film i nie tylko. Kognitywizm, emo­cje, reality show (2003).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Andrzej Zalewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.