Opowieści z zaświatów. „Sok z żuka” i śmierć postmodernistyczna
Abstrakt
Sok z żuka Tima Burtona można zaliczyć do szeroko pojętego nurtu filmów opowiadających o zaświatach, duchach, życiu pozagrobowym. Ale tak jak większość filmów tego nurtu skonstruowanych jest dość konwencjonalnie i w tenże sposób traktuje też kwestię dychotomii życia i śmierci (na poziomie komunikacji między nimi i ich przestrzennego położenia), Sok z żuka łamie te konwencje i przez to może być określony jako film postmodernistyczny. Zalewski opisuje sposoby zamazywania wszelkich opozycji przez Burtona, uciekanie od jednoznacznych sensów, wartościowania i funkcji, jakie kino tego typu, w swej tradycyjnej, konwencjonalnej wersji, zawsze wspierało.
Słowa kluczowe:
Tim Burton, postmodernizm, życie pozagroboweBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Zalewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Profesor w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ. Zajmuje się filozofią, estetyką i teorią filmu oraz nowych przekazów audiowizualnych. Opublikował m.in. Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu we współczesnym filmie postmodernistycznym (1998), Film i nie tylko. Kognitywizm, emocje, reality show (2003).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Andrzej Zalewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Zalewski, Heidegger kina w optyce heideggerowskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Andrzej Zalewski, Kino weimarskie i ciąg dalszy , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Andrzej Zalewski, Witajcie w patafizyce! Oswajanie śmierci, próżnia imienia w „Soku z żuka” Tima Burtona , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Andrzej Zalewski, Substancja, czyli brak. O kreacji wydarzeń niemożliwych w filmie „Pieniądz” Roberta Bressona , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Andrzej Zalewski, Duch maszyny: Robert Bresson , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe