Duch maszyny: Robert Bresson

Andrzej Zalewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia im. Jana Dłu­gosza w Częstochowie (Polska)

Abstrakt

Większość prac poświęconych Robertowi Bressonowi koncentruje się wokół aspektów spirytualistycznych jego twórczości albo zmierza docelowo w tę stronę. Artykuł ten skupia się na czymś wprost przeciwnym: na warstwie mechanistyczno‑materialistycznej Bressonowskich obrazów, silnie zakorzenionej w rzeczowości świata przedmiotowego. Czy warstwa ta narusza metafizyczną wymowę dzieła, czy też – przeciwnie – uzupełnia ją, jest kwestią do dyskusji. Zdaniem piszącego, stanowi ona jednak tak czy inaczej temat autonomiczny, wart osobnych rozważań, które zostały podjęte w niniejszym tekście.


Słowa kluczowe:

Robert Bresson, spirytualizm, materialność

Arrowsmith William, Antonioni: The Poet of Images, Oxford University Press, New York Oxford 1995.
  Google Scholar

Bordwell David, Janet Staiger, Kristin Thompson, The Classical Hollywood Cinema. Film Style & Mode of Production to 1960, Routledge, London 1988, s. 47.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.1987.40.3.04a00110   Google Scholar

Bordwell David, Kristin Thompson, Film Art. An Introduction. Second Edition, Alfred A. Knopf, New York 1986, s. 247-248.
  Google Scholar

Bresson Robert, Notes on the Cinematographer, tłum. J. Griffin, Quartet Encounters, London – Melbourne New York 1986, s. 125.
  Google Scholar

Byg Barton, Landscapes of Resistance. The German Films of Danielle Huillet and Jean Marie Straub, University of California Press, Berkeley Los Angeles London 1995, s. 20-23, 92-93.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520407282   Google Scholar

Chion Michel, The Voice in Cinema, tłum. C. Gorbman, Columbia Univeristy Press, New York 1999, s. 17-29.
  Google Scholar

Jones Kent, L’Argent, BFI Publishing, London 1999, s. 43, 45-46.
DOI: https://doi.org/10.2307/1213362   Google Scholar

Quandt James, Introduction, w: Robert Bresson, red. J. Quandt, Toronto International Film Festival Group, Toronto 1998, s. 7.
  Google Scholar

Rohdie Sam, Antonioni, BFI Publishing, London 1990, s. 50.
  Google Scholar

Schrader Paul, Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer, University of California Press, Berkeley 1972.
  Google Scholar

Schrader Paul, Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer; A Da Capo Paperback, New York 1988, s. 38.
  Google Scholar

Watts Alan W., Droga Zen, przeł. S. Musielak, Rebis, Poznań 1997, s. 220.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Zalewski, A. (2011) „Duch maszyny: Robert Bresson”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 58–79. doi: 10.36744/kf.2941.

Autorzy

Andrzej Zalewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia im. Jana Dłu­gosza w Częstochowie Polska

Profesor zwyczajny nauk hu­manistycznych w Instytucie Filozofii, Socjologii i Psychologii Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Zajmuje się filozofią, w szcze­gólności jej nurtem fenomenologicznym. W okre­sie, z którego pochodzi prezentowany w tym tomie tekst, absorbowały go również zagadnienia filozofii filmu i mediów. W ramach tego nurtu opublikował m.in. książki: Strategiczna dezorien­tacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie post­modernistycznym (1998) oraz Film i nie tylko. Kognitywizm, emocje, reality show (2004).



Statystyki

Abstract views: 25
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Andrzej Zalewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.