Heidegger kina w optyce heideggerowskiej
Abstrakt
W książce Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga (2014) autorka, Joanna Sarbiewska, posługuje się trzema strategiami badawczymi. Po pierwsze, bada twórczość niemieckiego reżysera, wykorzystując klucz romantyczno-ekspresjonistyczny, a choć używają go także liczni inni badacze Herzoga, analizy Sarbiewskiej przeprowadzone w tej optyce zawierają wiele pomysłów oryginalnych. Po drugie, dokonania artysty postrzega ona w duchu tzw. realizmu głębokiego czy realizmu istoty, podążając tu niejako tropem Herzogowskiej tzw. Deklaracji z Minnesoty. Wreszcie, po trzecie, Sarbiewska umieszcza filmy Herzoga w polu odniesień do nurtów filozofii współczesnej i te partie jej książki należą do najbardziej innowacyjnych. W poszukiwaniach adekwatnego narzędzia badań nad Herzogiem szczególne znaczenie ma dla Sarbiewskiej myśl Martina Heideggera, z którą dokonania Herzoga bywają niekiedy zestawiane.
Słowa kluczowe:
Martin Heidegger, Werner Herzog, realizm, Joanna SarbiewskaBibliografia
Sarbiewska, J., Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Zalewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie Polska
Prof. zw. w Instytucie Filozofii, Socjologii i Psychologii Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Z wykształcenia filozof i filmoznawca; w przeszłości pracował w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Łączy problematykę filmową z estetyką filmu i filozofią. W zakresie filmoznawstwa wydał m.in. książki Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmodernistycznym (1998) oraz Film i nie tylko. Kognity- wizm, emocje, reality show (2004). Ostatnie jego teksty na temat filmu pochodzą z tomów zbiorowych Pamięć kina (2013) i Sacrum w kinie: dekadę później (2013) oraz periodyku „Filozofia. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” (2014-2015).
Statystyki
Abstract views: 73PDF downloads: 24
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Andrzej Zalewski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Zalewski, Kino weimarskie i ciąg dalszy , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Andrzej Zalewski, Witajcie w patafizyce! Oswajanie śmierci, próżnia imienia w „Soku z żuka” Tima Burtona , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Andrzej Zalewski, Substancja, czyli brak. O kreacji wydarzeń niemożliwych w filmie „Pieniądz” Roberta Bressona , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki