Bez aktorów, bez ról, bez postaci. „Pieniądz” jako przykład Bressonowskiej „historii prawdziwej”

Andrzej Michalski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Michalski dokonuje strukturalnej analizy filmu Bressona Pieniądz. Zwraca uwagę na zaskakującą i pozornie niekonsekwentną linię narracyjną, która rozwija wątki przypisane określonym postaciom, a następnie porzuca je bez wyraźnego powodu. Michalski twierdzi, że aby uchwycić sens filmu, należy wyłowić z całości powtarzający się schemat zestawień obrazu i dźwięku: zaskoczenie – wprowadzenie kluczowego wydarzenia – potwierdzenie. Schemat ten nabiera znaczenia dopiero z perspektywy czasu, z punktu widzenia zakończenia. Z tego punktu widzenia historia tylko jednego bohatera jest opowiedziana od początku do końca; jest to historia Yvona, który poniósł najbardziej druzgocące konsekwencje wprowadzenia do obiegu sfałszowanego banknotu. Nie ma jednak ciągłości w historii, która nie jest opowiadana wprost, ale poprzez serię nakładających się na siebie pozornie drobnych i nieistotnych sekwencji ujęć. Seria wydarzeń nieuchronnie powoduje nieodwracalne zmiany w jego życiu. Ostateczna decyzja Yvona o oddaniu się w ręce policji udowadnia jednak, że istnieje szansa na odmianę losu za cenę autodestrukcji.



Słowa kluczowe:

Robert Bresson, pieniądze, analiza strukturalna

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Michalski, A. (2002) „Bez aktorów, bez ról, bez postaci. „Pieniądz” jako przykład Bressonowskiej «historii prawdziwej»”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 212–227. doi: 10.36744/kf.4042.

Autorzy

Andrzej Michalski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Pracow­nik naukowo-dydaktyczny Uniwersy­tetu Łódzkiego, w Zakładzie Mediów i Kultury Audiowizualnej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Andrzej Michalski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.