Bez aktorów, bez ról, bez postaci. „Pieniądz” jako przykład Bressonowskiej „historii prawdziwej”
Abstrakt
Michalski dokonuje strukturalnej analizy filmu Bressona Pieniądz. Zwraca uwagę na zaskakującą i pozornie niekonsekwentną linię narracyjną, która rozwija wątki przypisane określonym postaciom, a następnie porzuca je bez wyraźnego powodu. Michalski twierdzi, że aby uchwycić sens filmu, należy wyłowić z całości powtarzający się schemat zestawień obrazu i dźwięku: zaskoczenie – wprowadzenie kluczowego wydarzenia – potwierdzenie. Schemat ten nabiera znaczenia dopiero z perspektywy czasu, z punktu widzenia zakończenia. Z tego punktu widzenia historia tylko jednego bohatera jest opowiedziana od początku do końca; jest to historia Yvona, który poniósł najbardziej druzgocące konsekwencje wprowadzenia do obiegu sfałszowanego banknotu. Nie ma jednak ciągłości w historii, która nie jest opowiadana wprost, ale poprzez serię nakładających się na siebie pozornie drobnych i nieistotnych sekwencji ujęć. Seria wydarzeń nieuchronnie powoduje nieodwracalne zmiany w jego życiu. Ostateczna decyzja Yvona o oddaniu się w ręce policji udowadnia jednak, że istnieje szansa na odmianę losu za cenę autodestrukcji.
Słowa kluczowe:
Robert Bresson, pieniądze, analiza strukturalnaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Michalskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Łódzkiego, w Zakładzie Mediów i Kultury Audiowizualnej.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Andrzej Michalski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Michalski, Jean-Luc Godard: „Pogarda” – obecność bogów , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film