Czy „Sąsiedzi” opowiadają o sąsiadach? Filmowa wizja bydgoskiego września 1939
Piotr Zwierzchowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plAkademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego (Polska)
Abstrakt
Film Aleksandra Ścibora-Rylskiego pt. Sąsiedzi z 1969 miał być obrazem upamiętniającym wydarzenia, jakie miały miejsce 30 lat wcześniej w Bydgoszczy, na przełomie sierpnia i września 1939 roku. Wydarzenia te polska strona nazwała dywersją mniejszości niemieckiej, a niemiecka zaś masakrą niemieckiej cywilnej ludności miasta. Nagle sąsiedzi wystąpili przeciw sąsiadom i do dziś toczą się historyczne spory, kto był tutaj prześladowcą a kto ofiarą. Zwierzchowski akcentuje potencjał jaki był do wykorzystania przy realizacji filmu. Przedwojenna Bydgoszcz to miasto na pograniczu dwóch kultur, polskiej i niemieckiej, tak więc skomplikowane i niejednoznaczne relacje między narodami mogłyby się stać fantastycznym materiałem do analizy. Film Ścibora-Rylskiego poszedł jednak w innym kierunku. Zamiast zgłębiać złożoność sąsiedzkich stosunków uprościł je i sprowadził do biało-czarnego schematu dobro/zło, gdzie pierwsze jest zawsze przyporządkowane Polakom, a drugie Niemcom. Według autora celem Sąsiadów była czysta propaganda, i to propaganda antyniemiecka, charakterystyczna dla Polski lat 60. Dychotomiczne podziały i stereotypowość filmu wpisuje się w panujący wówczas nurt antygermanizmu bezwzględnie propagujący pogląd, że Niemcy są odwiecznym wrogiem Polski. Tak więc perspektywa czasu realizacji, lat 60, nie tyle oferuje dystans do opowiadanej historii, ale raczej narzuca gotową, spreparowaną interpretację ideologiczną.
Słowa kluczowe:
Aleksander Ścibor-Rylski, Bydgoszcz, relacje polsko-niemieckieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Zwierzchowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego Polska
Adiunkt w Katedrze Teorii Wychowania i Deontologii Nauczycielskiej Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Opublikował m.in. Myślenie mityczne w pedagogice (w świetle koncepcji mitu Ernsta Cassirera) (1997) oraz Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Piotr Zwierzchowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Zwierzchowski, Co się wydarzyło w Brighton , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Piotr Zwierzchowski, Krzysztof Kornacki, Metodologiczne problemy badania kina PRL-u , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Piotr Zwierzchowski, Polityczne konteksty kina popularnego w Polsce w latach 80. , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Mariusz Guzek, Piotr Zwierzchowski, Więcej niż antologia , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski, Spektakl gościnności. „Party przy świecach” Antoniego Krauzego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Piotr Zwierzchowski, Kobieta, komunistka, filmowiec , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Piotr Zwierzchowski, Szeryf z komitetu powiatowego. O wizerunku sekretarza PZPR w kinie polskim lat 70. , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski, Dziecko i jego świat(y). O filmach Macieja Adamka , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Piotr Zwierzchowski, Przygody Franka Dolasa albo co Giuseppe robił w Warszawie , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Piotr Zwierzchowski, Mapa polskiego kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)