Czy „Sąsiedzi” opowiadają o sąsiadach? Filmowa wizja bydgoskiego września 1939

Piotr Zwierzchowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Aka­demia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego (Polska)

Abstrakt

Film Aleksandra Ścibora-Rylskiego pt. Sąsiedzi z 1969 miał być obrazem upamiętniającym wydarzenia, jakie miały miejsce 30 lat wcześniej w Bydgoszczy, na przełomie sierpnia i września 1939 roku. Wydarzenia te polska strona nazwała dywersją mniejszości niemieckiej, a niemiecka zaś masakrą niemieckiej cywilnej ludności miasta. Nagle sąsiedzi wystąpili przeciw sąsiadom i do dziś toczą się historyczne spory, kto był tutaj prześladowcą a kto ofiarą. Zwierzchowski akcentuje potencjał jaki był do wykorzystania przy realizacji filmu. Przedwojenna Bydgoszcz to miasto na pograniczu dwóch kultur, polskiej i niemieckiej, tak więc skomplikowane i niejednoznaczne relacje między narodami mogłyby się stać fantastycznym materiałem do analizy. Film Ścibora-Rylskiego poszedł jednak w innym kierunku. Zamiast zgłębiać złożoność sąsiedzkich stosunków uprościł je i sprowadził do biało-czarnego schematu dobro/zło, gdzie pierwsze jest zawsze przyporządkowane Polakom, a drugie Niemcom. Według autora celem Sąsiadów była czysta propaganda, i to propaganda antyniemiecka, charakterystyczna dla Polski lat 60. Dychotomiczne podziały i stereotypowość filmu wpisuje się w panujący wówczas nurt antygermanizmu bezwzględnie propagujący pogląd, że Niemcy są odwiecznym wrogiem Polski. Tak więc perspektywa czasu realizacji, lat 60, nie tyle oferuje dystans do opowiadanej historii, ale raczej narzuca gotową, spreparowaną interpretację ideologiczną.



Słowa kluczowe:

Aleksander Ścibor-Rylski, Bydgoszcz, relacje polsko-niemieckie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-09-30

Cited By / Share

Zwierzchowski, P. (2003) „Czy «Sąsiedzi» opowiadają o sąsiadach? Filmowa wizja bydgoskiego września 1939”, Kwartalnik Filmowy, (43), s. 48–65. doi: 10.36744/kf.3775.

Autorzy

Piotr Zwierzchowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Aka­demia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego Polska

Adiunkt w Katedrze Teorii Wychowania i Deontologii Nauczycielskiej Aka­demii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Opublikował m.in. Myślenie mityczne w pedago­gice (w świetle koncepcji mitu Ernsta Cassirera) (1997) oraz Zapomniani bohaterowie. O bohate­rach filmowych polskiego socrealizmu (2000).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.