Gdzieś w Ameryce

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autor przedstawia reakcje krytyki amerykańskiej na dwa najnowsze filmy europejskie dotyczące Stanów Zjednoczonych. Dogville Larsa von Triera został przyjęty z dużym niepokojem, a recenzje amerykańskich krytyków były bardzo emocjonalne, pełne czasem dość zaskakujących, wysoce polemicznych stwierdzeń i zazwyczaj odznaczały się niechęcią wobec filmu i jego twórcy, choć nie brakowało też amerykańskich obrońców tego dzieła. Z podobnie kontrowersyjnym przyjęciem, częściej negatywnym niż pozytywnym, spotkał się film Brunona Dumonta Twentynine Palms. Również temu filmowi prasa postawiła zarzut o antyamerykańskość, ale – jak podkreśla Giżycki – najbardziej interesujące były głosy krytyków próbujących podejmować z Dumontem polemikę.



Słowa kluczowe:

Lars von Trier, Brunon Dumont, USA

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-03-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2004) „Gdzieś w Ameryce”, Kwartalnik Filmowy, (45), s. 259–265. doi: 10.36744/kf.3716.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuk, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kul­tury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz tery­toria (2002).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.