Gdzieś w Ameryce
Abstrakt
Autor przedstawia reakcje krytyki amerykańskiej na dwa najnowsze filmy europejskie dotyczące Stanów Zjednoczonych. Dogville Larsa von Triera został przyjęty z dużym niepokojem, a recenzje amerykańskich krytyków były bardzo emocjonalne, pełne czasem dość zaskakujących, wysoce polemicznych stwierdzeń i zazwyczaj odznaczały się niechęcią wobec filmu i jego twórcy, choć nie brakowało też amerykańskich obrońców tego dzieła. Z podobnie kontrowersyjnym przyjęciem, częściej negatywnym niż pozytywnym, spotkał się film Brunona Dumonta Twentynine Palms. Również temu filmowi prasa postawiła zarzut o antyamerykańskość, ale – jak podkreśla Giżycki – najbardziej interesujące były głosy krytyków próbujących podejmować z Dumontem polemikę.
Słowa kluczowe:
Lars von Trier, Brunon Dumont, USABibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuk, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz terytoria (2002).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Schizofreniczny surrealizm ekranu , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Marcin Giżycki, Patrick Bokanowski – enigma obrazów , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Marcin Giżycki, Pożegnanie trzeciej awangardy , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Marcin Giżycki, Animacja – abstrakcja. Narodziny nowej sztuki , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Marcin Giżycki, Partia szachów z Ojcem. Jerzy Giżycki (1919-2009) , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marcin Giżycki, Włodzimierz Iljicz King Kong , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Marcin Giżycki, Czy kino efektów specjalnych stworzyło Donalda Trumpa? , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Marcin Giżycki, Zawrót głowy awangardowy , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Marcin Giżycki, Konstrukcja – reprodukcja. Grafika, fotografia i film w konstruktywizmie polskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Marcin Giżycki, Kino anegdoty i kino obrazu , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)