Utracony wymiar

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Lustra, wbrew powszechnemu mniemaniu, nie zawsze wiernie odwzorowują rzeczywistość. Mogą nas zwodzić, o czym wiedzą iluzjoniści i bywalcy gabinetów śmiechu. Zwodnicze lustra są częstym motywem w kinie, jak pokazał to Bergman w Twarzy (The Magician) czy Orson Welles w Damie z Szanghaju (The Lady from Shanghai). Pierwszym filmem, w którym wykorzystano krzywe lustra w celu przedstawienia „świata z gumy”, było Szaleństwo doktora Tube’a (La Folie du Docteur Tube) Abla Gance’a z 1915 r. Film opowiada o naukowcu, który eksperymentuje w swoim laboratorium z jakimiś substancjami. Wreszcie uzyskuje biały proszek, który powoduje, że posypane nim przedmioty i osoby karykaturalnie zmieniają kształt. Autor stawia tezę, że od pewnego czasu żyjemy w szalonym świecie doktora Tube’a. I co dziwniejsze, nikomu – jak się zdaje – to nie przeszkadza. Pojawienie się telewizji w HD o proporcjach ekranu 16:9, przy jednoczesnym istnieniu starego formatu 4:3, spowodowało, że w wielu domach, a nawet na festiwalach filmowych, programy i filmy zaczęły być odtwarzane w niewłaściwy sposób – wydłużone lub ściśnięte, jak w krzywym zwierciadle. Ponadto, jak się wydaje, większość odbiorców kompletnie tego nie dostrzega.


Słowa kluczowe:

lustro, krzywe zwierciadło, zniekształcenie

André, Bazin. 1963. Film i rzeczywistość. Tłum. B. Michałek. Warszawa.
  Google Scholar

Herbert, Zbigniew. 1971. Gabinet śmiechu. W: tenże. Wiersze wybrane. Warszawa.
  Google Scholar

Themerson, Stefan. 1979. Tom Harris. Tłum. E. Krasińska. Warszawa.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2014) „Utracony wymiar”, Kwartalnik Filmowy, (86), s. 209–212. doi: 10.36744/kf.2425.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney – rzecz o kinie animowanym (2000), Ko­niec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ru­chów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjedno­czonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 57
PDF downloads: 22


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.