Efekt Goldberga

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autor, odwołując się do powieści Kurta Vonneguta Syreny z Tytana i twórczości amerykańskiego karykaturzysty Rube’a Goldberga, dokonuje krótkiego przeglądu dzieł, w których dopatrzyć się można tzw. efektu Goldberga. Przede wszystkim w komediach Bustera Keatona, w wycinankowym filmie Maszyna autorstwa Daniela Szczechury, ale także w slapstickowych komediach Harolda Lloyda czy Charliego Chaplina uwidacznia się to, co charakteryzowało rysowane przez Rube’a Goldberga projekty absurdalnie skomplikowanych maszyn, tworzonych w celu wykonywania ewidentnie prostych czynności.



Słowa kluczowe:

Buster Keaton, Daniel Szczechura, Harold Lloyd, Charlie Chaplin

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2007) „Efekt Goldberga”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 355–357. doi: 10.36744/kf.3343.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Is­land School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu (2006).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.