Schizofreniczny surrealizm ekranu
Abstrakt
Autor przedstawia swoje refleksje dotyczące wyszperanej w antykwariacie książki Williama Earle’a Surrealizm of the Movies (1987). William Earle (1919-1988), wykładowca filozofii na Northwestern University w Chicago, był autorytetem od egzystencjalizmu i fenomenologii. Pozostawił po sobie kilka książek o tematyce filozoficznej i jedną poświęconą kinu, która – wbrew tytułowi – nie jest wcale historią filmu surrealistycznego, ale zbiorem erudycyjnych i wyjątkowo zjadliwych esejów o tradycyjnym kinie. Rozważania filozofa dotyczące ontologii kina prowadzą go do konkluzji, że surrealizm jest wpisany w istotę kina. Giżycki zauważa, że pasjonujące eseje Earle’a czyta się w dużej mierze jak manifest kina antyrealistycznego. Chciałoby się więc tezy filozofa skonfrontować z praktykę – wiadomo bowiem (z okładki książki odkrytej w antykwariacie), że Earl zrealizował ponad 20 „surrealistyczno-dadaistycznych” filmów. Niestety, próżno ich szukać w filmotekach, sklepach czy Internecie. Giżycki pyta: A może po prostu nigdy nie powstały, są tylko dadaistyczno-surrealistycznym żartem?
Słowa kluczowe:
William Earle, surrealizm, egzystencjalizm, fenomenologiaBibliografia
Earle William, Surrealizm of the Movies, Chicago 1987, s. 11, 13-15, 18, 23, 32, 35.
Google Scholar
Gassner John, Expressionism and Realism in Films, „The Pingwin Film Review”, 1947, nr 3, s. 21, 25, 27, 29.
Google Scholar
Giżycki Marcin, Kino anegdoty i kino obrazu, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 64, s. 211-214.
Google Scholar
Themerson Stefan, Kto da nam wreszcie, „Dekada” 1934, nr 31, s. 6.
Google Scholar
Themerson Stefan, O potrzebie tworzenia widzeń, „f.a.” 1937, nr 2, s. 45.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 5
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, „Złoty wiek” – arcydzieło prowokacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Marcin Giżycki, Dlaczego nie lubię reklam w kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Marcin Giżycki, … Zostały tylko fotosy. Nieistniejące filmy Cindy Sherman , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Marcin Giżycki, Zemsta Jokera i pasożytów , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Marcin Giżycki, Smartfon – tryumf Eisensteina , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Król(owa) kampu , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Marcin Giżycki, Kalendarium życia i twórczości Zenona Wasilewskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Czy artyście wolno być przestępcą? Kilka pytań bez odpowiedzi , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Marcin Giżycki, Tamara Sorbian-Kasprzycka, 1952-2020. Pożegnanie , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Zbuntowane oko , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty