Schizofreniczny surrealizm ekranu

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autor przedstawia swoje refleksje dotyczące wyszperanej w antykwariacie książki Williama Earle’a Surrealizm of the Movies (1987). William Earle (1919-1988), wykładowca filozofii na Northwestern University w Chicago, był autorytetem od egzystencjalizmu i fenomenologii. Pozostawił po sobie kilka książek o tematyce filozoficznej i jedną poświęconą kinu, która – wbrew tytułowi – nie jest wcale historią filmu surrealistycznego, ale zbiorem erudycyjnych i wyjątkowo zjadliwych esejów o tradycyjnym kinie. Rozważania filozofa dotyczące ontologii kina prowadzą go do konkluzji, że surrealizm jest wpisany w istotę kina. Giżycki zauważa, że pasjonujące eseje Earle’a czyta się w dużej mierze jak manifest kina antyrealistycznego. Chciałoby się więc tezy filozofa skonfrontować z praktykę – wiadomo bowiem (z okładki książki odkrytej w antykwariacie), że Earl zrealizował ponad 20 „surrealistyczno-dadaistycznych” filmów. Niestety, próżno ich szukać w filmotekach, sklepach czy Internecie. Giżycki pyta: A może po prostu nigdy nie powstały, są tylko dadaistyczno-surrealistycznym żartem?


Słowa kluczowe:

William Earle, surrealizm, egzystencjalizm, fenomenologia

Earle William, Surrealizm of the Movies, Chicago 1987, s. 11, 13-15, 18, 23, 32, 35.
  Google Scholar

Gassner John, Expressionism and Realism in Films, „The Pingwin Film Review”, 1947, nr 3, s. 21, 25, 27, 29.
  Google Scholar

Giżycki Marcin, Kino anegdoty i kino obrazu, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 64, s. 211-214.
  Google Scholar

Themerson Stefan, Kto da nam wreszcie, „Dekada” 1934, nr 31, s. 6.
  Google Scholar

Themerson Stefan, O potrzebie tworzenia widzeń, „f.a.” 1937, nr 2, s. 45.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2010) „Schizofreniczny surrealizm ekranu”, Kwartalnik Filmowy, (70), s. 224–227. doi: 10.36744/kf.3070.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki. Wy­kładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjedno­czonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 24
PDF downloads: 5


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.