Replika czy rekonstrukcja?

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autor poświęca swoje rozważania filmom, które nie przetrwały do naszych czasów. Zaginęły lub zostały zniszczone filmy ważne, odnotowane w historii kina. Przyczyną tego stanu rzeczy jest nie tylko nietrwałość łatwopalnej taśmy, ale też niefrasobliwość. Z drugiej strony ciągle odnajdują się dzieła, o istnieniu których nie było wiadomo, co zmienia nasze spojrzenie na dzieje filmu. Zdarza się, że dzięki postępowi techniki można odtworzyć dzieła bardzo zniszczone (jak Jedna Kozincewa i Trauberga czy Apteka Themersonów, której Bruce Chedefsky nadał jednak własną formę), albo – co bardziej ryzykowne – istniejące tylko jako zamiar artystyczny w postaci scenariusza i nieukończonych fragmentów. Chedefsky zrealizował takie filmy wg filmu Kobiety i koła Brzękowskiego z 1930 r. czy Innych Pawłowskiego z 1958 r.



Słowa kluczowe:

zaginione filmy, rekonstrukcja, replika

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-12-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2004) „Replika czy rekonstrukcja?”, Kwartalnik Filmowy, (47-48), s. 315–318. doi: 10.36744/kf.3626.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztu­ki. autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opub­likował m in. Nie tylko Disney - rzecz, o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczo­wych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.