Filmowe życie Józefa Baua
Abstrakt
Józef Bau (1920-2002) był urodzonym w Krakowie grafikiem, który uratował się z Holokaustu dzięki liście Schindlera. Ukrywał się w podkrakowskiej wsi, przeżył getto i obóz koncentracyjny w Krakowie. Jego potajemny obozowy ślub stał się inspiracją dla jednej ze scen filmu Spielberga. Baua wielokrotnie ratowały zdolności plastyczne, dzięki którym otrzymywał zlecenia od okupanta. Kreślił mapy i plansze dla Niemców, robił też fałszywe dokumenty, które pozwalały uciekinierom z obozu żyć na wolności. Po wojnie, po ukończeniu studiów artystycznych w Krakowie, wyemigrował z żoną do Izraela, gdzie stał się znanym grafikiem i jednym z pionierów izraelskiej animacji. Po jego śmierci rodzina odkryła, że pracował też dla Mossadu, produkując fałszywe dokumenty dla tajnych agentów.
Słowa kluczowe:
Józef Bau, Holokaust, lista Schindlera, Steven SpielbergBibliografia
Bau Józef , Cień przechodnia, Kraków 1949.
Google Scholar
Bau Józef, Czas zbezczeszczenia, Tel-Awiw 1990.
Google Scholar
Owoc Tomasz, Ludzie z listy Schindlera. Józef Bau, wystawa w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, Fabryka Emalia Oskara Schindlera, 17 V-14 X 2012, Kraków 2012.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 25PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, „Złoty wiek” – arcydzieło prowokacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Marcin Giżycki, Dlaczego nie lubię reklam w kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Marcin Giżycki, … Zostały tylko fotosy. Nieistniejące filmy Cindy Sherman , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Marcin Giżycki, Zemsta Jokera i pasożytów , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Marcin Giżycki, Smartfon – tryumf Eisensteina , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Król(owa) kampu , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Marcin Giżycki, Kalendarium życia i twórczości Zenona Wasilewskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Czy artyście wolno być przestępcą? Kilka pytań bez odpowiedzi , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Marcin Giżycki, Tamara Sorbian-Kasprzycka, 1952-2020. Pożegnanie , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Zbuntowane oko , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty