Filmowe życie Józefa Baua

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Józef Bau (1920-2002) był urodzonym w Krakowie grafikiem, który uratował się z Holokaustu dzięki liście Schindlera. Ukrywał się w podkrakowskiej wsi, przeżył getto i obóz koncentracyjny w Krakowie. Jego potajemny obozowy ślub stał się inspiracją dla jednej ze scen filmu Spielberga. Baua wielokrotnie ratowały zdolności plastyczne, dzięki którym otrzymywał zlecenia od okupanta. Kreślił mapy i plansze dla Niemców, robił też fałszywe dokumenty, które pozwalały uciekinierom z obozu żyć na wolności. Po wojnie, po ukończeniu studiów artystycznych w Krakowie, wyemigrował z żoną do Izraela, gdzie stał się znanym grafikiem i jednym z pionierów izraelskiej animacji. Po jego śmierci rodzina odkryła, że pracował też dla Mossadu, produkując fałszywe dokumenty dla tajnych agentów.


Słowa kluczowe:

Józef Bau, Holokaust, lista Schindlera, Steven Spielberg

Bau Józef , Cień przechodnia, Kraków 1949.
  Google Scholar

Bau Józef, Czas zbezczeszczenia, Tel-Awiw 1990.
  Google Scholar

Owoc Tomasz, Ludzie z listy Schindlera. Józef Bau, wystawa w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, Fabryka Emalia Oskara Schindlera, 17 V-14 X 2012, Kraków 2012.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2012) „Filmowe życie Józefa Baua”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), s. 315–318. doi: 10.36744/kf.2870.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Ko­niec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ru­chów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjedno­czonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 25
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.