Kino, komórka, obyczaje

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Giżycki szkicuje krótką historię telefonii bezprzewodowej (której początek datowany jest na lata tuż po II wojnie światowej), by dojść do konkluzji, że dokonujący się współcześnie szaleńczy rozwój tejże telefonii w osobliwy sposób przekłada się na fakty społeczne, ale przenika również do filmowej ikonosfery. Zjawisko rewolucji komórkowej i nastanie „kultury telefonu komórkowego” spowodowało wykształcenie się nowych zachowań (np. rozmowa przez telefon w towarzystwie), które są szczególnie ciekawe z socjologicznego punktu widzenia. Pojawiły się również próby wprowadzenia nowego komórkowego savoir-vivre’u. W podsumowaniu Giżycki przytacza opinię J. P. Roosa (jeden z pierwszych badaczy kultury telefonu komórkowego), który zauważył, że wynalazek ten jest przedmiotem znakomicie uosabiającym postmodernistyczne sprzeczności, a więc niejako ikoną czasu.



Słowa kluczowe:

telefon komórkowy, J. P. Roos, savoir-vivre

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-09-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2007) „Kino, komórka, obyczaje”, Kwartalnik Filmowy, (59), s. 215–218. doi: 10.36744/kf.3449.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęc sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu (2006).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.