Niedoszłe arcydzieło, które odmieniło kino
Abstrakt
W 2015 r. upływa pięćdziesiąt lat od ukazania się pierwszego wydania kultowej książki science fiction Dune Franka Herberta. Marcin Giżycki przypomina niezwykłe losy projektu filmu Alejandra Jodorowsky’ego opartego na tej powieści. Do realizacji tego przedsięwzięcia, przygotowywanego w latach 1974-1976, nie doszło, ale reżyser zdołał zdobyć dla niego znakomity zespół współpracowników: rysownika komiksów Jeana Giraud (znanego pod pseudonimem Moebius), ilustratorów Crisa Fossa i H. R. Gigera oraz specjalistę od efektów specjalnych i scenarzystę Dana O’Bannona (wszyscy pracowali później przy Obcym Ridleya Scotta). W postacie dramatu mieli się wcielić m.in. Orson Welles, David Carradine, Mick Jagger i Salvador Dalí. Pomysły Jodorowsky’ego i jego zespołu zaczęły po latach przenikać do wielkich produkcji hollywoodzkich, m.in. (oprócz Obcego) do Gwiezdnych wojen, Poszukiwaczy zaginionej arki i Łowcy androidów. W ten sposób Dune Jodorowsky’ego stał się najbardziej wpływowym filmem, którego nigdy nie było.
Słowa kluczowe:
Frank Herbert, Alejandro Jodorowsky, MoebiusBibliografia
Grossman L., The Dune Abides: Frank Herbert’s Iconic Work Turns 50, „Time” 2015, nr 17.
Google Scholar
Herbert, F., The Dragon in the Sea, New York 1956.
Google Scholar
Kucera, P. Q., Listening to Ourselves: Herbert’s „Dune”, „the Voice” and Performing the Absolute, „Extrapolation” 2001, nr 42.
DOI: https://doi.org/10.3828/extr.2001.42.3.232
Google Scholar
Parkerson, R., Semantics, General Semantics, and Ecology in Frank Herbert’s „Dune”, „A Review of General Semantics” 2010, nr 4.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, prof. w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 72PDF downloads: 30
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Marcin Giżycki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, „Złoty wiek” – arcydzieło prowokacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Marcin Giżycki, Dlaczego nie lubię reklam w kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Marcin Giżycki, … Zostały tylko fotosy. Nieistniejące filmy Cindy Sherman , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Marcin Giżycki, Zemsta Jokera i pasożytów , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Marcin Giżycki, Smartfon – tryumf Eisensteina , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Król(owa) kampu , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Marcin Giżycki, Kalendarium życia i twórczości Zenona Wasilewskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Czy artyście wolno być przestępcą? Kilka pytań bez odpowiedzi , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Marcin Giżycki, Zbuntowane oko , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Marcin Giżycki, „Europa” odnaleziona , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte