Hedy i George – muzyka, kino, skandale i torpedy

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Niezwykły splot okoliczności spowodował, że w 1942 r. hollywoodzka gwiazda pierwszej wielkości Hedy Lamarr i awangardowy kompozytor George Antheil wspólnie opracowali i opatentowali system zdalnego sterowania torpedami, którego założenia można dziś odnaleźć w telefonach komórkowych i wielu innych urządzeniach. Ale historia tej pary zawiera jeszcze wiele innych fascynujących epizodów, takich jak udział 17-letniej Hedy w najbardziej skandalizującym filmie lat 30. Ekstaza czy sprowokowanie przez Antheila rozruchów na widowni w trakcie wykonania jego Mechanizmów w 1923 r. w Paryżu, które to wydarzenie sfilmował i wykorzystał Marcel L’Herbier w Nieludzkiej. Na polskich badaczy czeka też mało znany szczegół z biografii kompozytora – mianowicie jego polskie pochodzenie i związane z tym dwukrotne przyjazdy do krewnych w Polsce w pierwszej ćwierci XX w.


Słowa kluczowe:

Hedy Lamarr, George Antheil, wynalazek

Anger, Kenneth. Hollywood Babylon. New York 1981.
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. Balet z kamerą. Léger i jego film. In: Fernand Léger: od malarstwa do architektury, (katalog wystawy w Zachęcie). Warszawa 2006: 57-63.
  Google Scholar

Rhodes, Richard. Hedy’s Folly. New York-London-Toronto-Sydney-Auckland 2011.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2015) „Hedy i George – muzyka, kino, skandale i torpedy”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 202–207. doi: 10.36744/kf.2295.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierun­ków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej po­łowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Sta­nach Zjednoczonych (2006).

 



Statystyki

Abstract views: 81
PDF downloads: 43


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.