Pułapka Morela albo kinematograf nieśmiertelności

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Krótka powieść argentyńskiego pisarza Adolfo Bioy Casaresa, rozwijająca znany literacki motyw szalonego naukowca przeprowadzającego podejrzane eksperymenty na odludnej wyspie, doczekała się nie tylko kilku ekranizacji, ale zainspirowała też tak poważne dzieła, jak Zeszłego roku w Marienbadzie Alaina Resnais czy Stroiciel trzęsień ziemi braci Quay. Książka Casaresa, opisująca aparat do rejestracji przestrzennych obrazów, które są nie do odróżnienia od oryginałów, jest jednak nie tylko inspirującym filmowców utworem science fiction, ale też małym traktatem na temat istoty filmowej reprodukcji świata i ewentualnych moralnych konsekwencji postępu technologii rejestracji obrazu. Współczesna technologia tworzy wirtualne rzeczywistości coraz bliższe wynalazkowi Morela. Ale czy aby jego zmodyfikowaną wersją nie jest Internet? Coś raz do niego wrzucone rozpoczyna tam własne, być może wieczne życie.


Słowa kluczowe:

Adolfo Bioy Casares, bracia Quay, Alain Resnais

Borges, Jorge Luis. 1976. Powszechna historia nikczemności. Tłum. A. Sobol-Jurczykowski, S. Zembrzuski. Warszawa
  Google Scholar

Cesares Bioy, Adolfo. 1975. Wynalazek Morela. Tłum. A. Nowak. Kraków
  Google Scholar

Hardin, Martin. 1998. Seducing the Male-Reader: Julio Cortázar’s :Hopscotch” and the Pleasure of Losing. “The International Fiction Review” t. 25, nr 1-2
  Google Scholar

Joubert-Laurencin, Hervé. 1997. „Tango”: une répétition polonaise. W: tegoż. La lettre volante: quatre essais sur le cinéma d’animation. Paris
  Google Scholar

Poe, Edgar A. 1913. Morella. W: tegoż. Opowieści nadzywczajne. tłum. B. Leśmian. Lwów.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-03-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2014) „Pułapka Morela albo kinematograf nieśmiertelności”, Kwartalnik Filmowy, (85), s. 236–240. doi: 10.36744/kf.2474.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney – rzecz o kinie animowanym (2000), Ko­niec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ru­chów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjedno­czonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 76
PDF downloads: 145


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.