Pułapka Morela albo kinematograf nieśmiertelności
Abstrakt
Krótka powieść argentyńskiego pisarza Adolfo Bioy Casaresa, rozwijająca znany literacki motyw szalonego naukowca przeprowadzającego podejrzane eksperymenty na odludnej wyspie, doczekała się nie tylko kilku ekranizacji, ale zainspirowała też tak poważne dzieła, jak Zeszłego roku w Marienbadzie Alaina Resnais czy Stroiciel trzęsień ziemi braci Quay. Książka Casaresa, opisująca aparat do rejestracji przestrzennych obrazów, które są nie do odróżnienia od oryginałów, jest jednak nie tylko inspirującym filmowców utworem science fiction, ale też małym traktatem na temat istoty filmowej reprodukcji świata i ewentualnych moralnych konsekwencji postępu technologii rejestracji obrazu. Współczesna technologia tworzy wirtualne rzeczywistości coraz bliższe wynalazkowi Morela. Ale czy aby jego zmodyfikowaną wersją nie jest Internet? Coś raz do niego wrzucone rozpoczyna tam własne, być może wieczne życie.
Słowa kluczowe:
Adolfo Bioy Casares, bracia Quay, Alain ResnaisBibliografia
Borges, Jorge Luis. 1976. Powszechna historia nikczemności. Tłum. A. Sobol-Jurczykowski, S. Zembrzuski. Warszawa
Google Scholar
Cesares Bioy, Adolfo. 1975. Wynalazek Morela. Tłum. A. Nowak. Kraków
Google Scholar
Hardin, Martin. 1998. Seducing the Male-Reader: Julio Cortázar’s :Hopscotch” and the Pleasure of Losing. “The International Fiction Review” t. 25, nr 1-2
Google Scholar
Joubert-Laurencin, Hervé. 1997. „Tango”: une répétition polonaise. W: tegoż. La lettre volante: quatre essais sur le cinéma d’animation. Paris
Google Scholar
Poe, Edgar A. 1913. Morella. W: tegoż. Opowieści nadzywczajne. tłum. B. Leśmian. Lwów.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney – rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 76PDF downloads: 145
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Marcin Giżycki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Tamara Sorbian-Kasprzycka, 1952-2020. Pożegnanie , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Tucker i inni , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Marcin Giżycki, Déjà vu , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Marcin Giżycki, Tako rzecze artysta , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Marcin Giżycki, Motol Blues , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Marcin Giżycki, Konstrukcja – reprodukcja. Grafika, fotografia i film w konstruktywizmie polskim , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Marcin Giżycki, Animowany dokument. Nowy gatunek czy chwyt marketingowy? , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Marcin Giżycki, Duch Williama Mulhollanda , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Marcin Giżycki, Czar długich ujęć , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marcin Giżycki, Utracony wymiar , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu